straling metaaldetector

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

straling metaaldetector

hallo Iedereen,

Ik heb eigenlijk heel nieuw op dit forum. Van mezelf ben ik eigenlijk helemaal geen wetenschapper, lol... Maar heb zo wel mijn vragen, en ik dacht wat een nou een betere plek dan een forum die word bezocht door allemaal deskundigen...

Mijn vraag:

Van jongs af aan vind ik het leuk om oude relics uit verloren tijden op te zoeken met een hand-detector. Er zijn tijden geweest dat ik de hele dag liep te zoeken met de detector. Nu is er een nieuwe generatie Nokta detector op te markt met een grote spoel die daardoor veel dieper gaat dan elke andere detector.

Een detector functioneert op het magnetische veld... Zou dit niet slecht zijn voor het lichaam? Hierbij moet ik wel zeggen dat ik enkel de grond afscan naar metaal, maargoed het zou kunnen dat er toch een magnetisch veld omheen hangt. Ik bedoel ik loop er wel de hele dag in.

Ben nieuwschierig naar jullie antwoorden!

Groetjes,

robert

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: straling metaaldetector

De zoekspoel straalt inderdaad ook een magnetisch veld uit naar boven. Maar ik denk niet dat je je daar veel zorgen over moet maken. Om te beginnen sta je er niet recht boven, en ik denk dat het ook te zwak is om schade aan te richten.

In dat opzicht kun je het vergelijken met de detectielussen die bij verkeerslichten in de straat liggen. Dat zijn ook metaaldetectors, alleen detecteren die metaal dat zich boven de grond bevindt. En ze werken in hetzelfde frequentiegebied, ongeveer 100 kHz. Als je in een auto zit heb je daar geen last van, want je wordt afgeschermd door de bodemplaat van de auto.

Maar een fietser staat ombeschermd recht boven de spoel. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand zich daar zorgen over maakt.

En nu maar hopen dat ik geen slapende honden heb wakker gemaakt......

Berichten: 2

Re: straling metaaldetector

hoi, bedankt voor je deskundig antwoord, het is inderdaad zo dat je er niet direkt bovenstaat. Dus dan zal het inderdaad wel meevallen daarmee...

Berichten: 12.262

Re: straling metaaldetector

klazon schreef: di 13 aug 2013, 12:02
Maar een fietser staat ombeschermd recht boven de spoel. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand zich daar zorgen over maakt.

En nu maar hopen dat ik geen slapende honden heb wakker gemaakt......
Tja, ik vrees dat er nu massaal mensen van hun motorfiets vallen voor stoplichten ;)

Overigens werken ook metaaldetectors op vliegvelden volgens het zelfde principe, dus je gaat eigenlijk regelmatig door een soortgelijk veld heen. Zowel de poortjes als de handheld scanners hebben hetzelfde werkingsprincipe als de metaaldetector waarmee je iets in de grond zoekt.
Victory through technology

Reageer