[enquête] Gebruikersgedrag in Mobile Application Stores

Moderator: Rhiannon

Reageer

[enquête] Gebruikersgedrag in Mobile Application Stores

Via dit bericht wil ik jullie graag uitnodigen voor deelname aan de volgende enquête:



Titel: Gebruikersgedrag in Mobile Application Stores

Aanleiding van de enquête: Masterscriptie Marketing Communication

Doelgroep: Mensen die enigszins ervaring hebben met mobiel bankieren en het installeren van applicaties op een smartphone/tablet.


*** modknip ***



Toelichting

Momenteel ben ik bezig met een onderzoek dat ik uitvoer voor mijn masterscriptie. Deze scriptie richt zich op mobile marketing en is onderdeel van de Master Marketing Communication aan de Universiteit Twente.

Dankzij de opkomst van smartphones, mobiele applicaties en mobile marketing zitten steeds meer organisaties met de vraag hoe zij deze communicatiemiddelen het beste kunnen toepassen in hun bedrijf. De uitdaging voor organisaties ligt vaak in hoe ze kunnen zorgen dat de consument gebruik maakt van hun mobiele applicatie/service, en te voorkomen dat deze communicatie-uitingen niet worden beschouwd als opdringerig, maar juist als oprecht, betrouwbaar en boeiend. In mijn onderzoek probeer ik te achterhalen wanneer mensen geneigd zijn om juist wel of niet een bepaalde applicatie op hun telefoon/tablet te installeren en welke factoren daarbij een rol spelen. De enquête bestaat uit het analyseren van een interactieve smartphone en het beantwoorden van meerkeuzevragen.

Alvast hartelijk dank voor uw tijd en moeite,

Re: [enquête] Gebruikersgedrag in Mobile Application Stores

Geachte respondent,

Medio augustus heb ik u hier verzocht om deel te nemen aan mijn onderzoek naar de rol van vertrouwen in mobile application stores. Ik wil u ten eerste hartelijk bedanken wanneer u de tijd en moeite heeft genomen om de enquête in te vullen. Aangezien de resultaten van het onderzoek nu bekend zijn, wil ik u via deze weg informeren over de bevindingen.

In het geval van de Google Play Store worden applicaties niet vooraf gescreend. Het is aan de gebruiker om te beslissen of hij/zij een applicatie wel of niet vertrouwt en installeert. Gebruikers kunnen onder andere zogeheten vertrouwenscues (bijvoorbeeld productbeoordelingen, gebruikersreviews, de applicatiepermissies, et cetera) hanteren om te achterhalen of een applicatie te vertrouwen is. Om meer inzicht te krijgen in de mate waarin vertrouwenscues en de bekendheid van een merk consumentenrespons (zoals vertrouwen in een applicatieontwikkelaar en de intentie om een applicatie te installeren) beïnvloeden, zijn er twee studies uitgevoerd.

Studie 1 bestond uit een op gebruikersgerichte hardop-denk-methode waarin participanten twee e-mail- en bankierapplicaties moesten analyseren. Het doel was om meer inzicht te krijgen in welke vertrouwenscues in een mobile application store direct de aandacht grijpen van gebruikers bij het installatieproces. De onderzoekssessies werden gefilmd en de interviews werden verbatim uitgetypt. Deze interviews werden vervolgens onderworpen aan een inhoudsanalyse door twee codeurs. De resultaten van Studie 1 gaven aan dat vertrouwenscues zoals bekendheid met een ontwikkelaar, gebruikersbeoordelingen, sterbeoordelingen, de esthetiek van een applicatie gebaseerd op screenshots, en de beschrijving van een applicatie (wel of niet in eigen taal) het vaakst werden gebruikt wanneer het vertrouwen in een applicatie vastgesteld diende te worden. Deze cues werden vervolgens gemanipuleerd in Studie 2.

Deze tweede studie bestond uit een online experiment waarin participanten een interactieve smartphone te zien kregen. Participanten moesten vervolgens vragen beantwoorden op een 7-punts Likertschaal die onder andere het waargenomen vertrouwen in de ontwikkelaar, de installatie-intentie, en het waargenomen nut en de gebruiksvriendelijkheid van de applicatie maten. De participanten werden verdeeld over vier mogelijke condities en zagen een bankierapplicatie met:

- negatieve vertrouwenscues & een onbekende ontwikkelaar (Marvellous Technologies)

- negatieve vertrouwenscues & een bekende ontwikkelaar (ING Bankieren)

- positieve vertrouwenscues & een onbekende ontwikkelaar (Marvellous Technologies)

- positieve vertrouwenscues & een bekende ontwikkelaar (ING Bankieren)

Uit Studie 2 bleek dat zowel vertrouwenscues als de bekendheid van een merk een grote impact hebben op het vertrouwen in de ontwikkelaar van de bankierapplicatie. Participanten die de applicatie met positieve vertrouwenscues zagen, hadden significant meer vertrouwen in de ontwikkelaar en waren eerder geneigd de applicatie te installeren in vergelijking met participanten die de applicatie met negatieve vertrouwenscues zagen. Mensen die de applicatie van een bekende ontwikkelaar (ING Bankieren) zagen, hadden ook meer vertrouwen in de ontwikkelaar en ervoeren de applicatie als nuttiger dan participanten die de applicatie van de onbekende ontwikkelaar (Marvellous Technologies) zagen. Verder werden er nog modererende effecten voor ‘de voorkeur van gebruikers voor bekende merken’ gevonden. Participanten die in het algemeen een voorkeur uitspraken voor bekende merken, waren onder andere eerder geneigd om de applicatie te installeren wanneer de vertrouwenscues positief waren en de applicatie gemaakt was door ING Nederland in vergelijking met participanten die geen voorkeur hadden voor bekende merken en exact dezelfde applicatie zagen.

Mocht u verder nog vragen hebben, dan kunt u contact met mij opnemen door een persoonlijk bericht via deze site te sturen. Nogmaals hartelijk dank voor uw deelname!

Reageer