Gemiddelde ketenlengte (vorming polycarbonaat)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Gemiddelde ketenlengte (vorming polycarbonaat)

Goedendag,

Ik ben een student in de opleiding professionele bachelor Chemie en heb een vraag in verband met polymeren.

De vraag gaat over de polymerisatie van BPA (bisfenol-A) en DPC (difenylcarbonaat) tot PC (polycarbonaat).

Als eerste puntje werd er gevraagd naar de synthese van PC, zowel te vertrekken vanuit BPA als vanuit BPA en DPC.

Hier geen problemen.

Daarna wordt gevraagd om met behulp van volgende gegevens de gemiddelde ketenlengte van het gevormde PC te berekenen.
tijd (minuten)fenol (g)
00
118,80
233,84
347,00
460,16
571,44
680,84
788,36
892,12
994,00
1094,00
De reactie gaat door bij 220°C.

Er is oorspronkelijk 228 g BPA (MM=228 g/mol), 214 g DPC (MM=214 g/mol) en 40 µg NaOH (MM=40 g/mol) aanwezig.

De massa gevormde fenol (MM=94 g/mol) in gram is op het totale reactiemengsel.
Omgerekend naar mol geeft dit dus:

1 mol BPA + 1 mol DPC + 4∙10-5 mol NaOH

Na 9 minuten stijgt de massa fenol niet meer en dit is logisch ook, aangezien dit omgerekend gelijk is aan 1 mol fenol. Dit betekend dat alle BPA en DPC weggereageerd is met als resultaat 348 g PC en 94 g fenol.

Dus dan is de omzettingsgraad p = 1.

De gemiddelde polymerisatiegraad (vereenvoudigd voor deze oefening) <Pn> = 1/(1-p) = +Afbeelding

Hier zit ik vast.

Ik ben denk ik ergens een verkeerde weg opgegaan, of ik mis iets belangrijks.

Iemand die me een duwtje in de juiste richting kan geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Gemiddelde ketenlengte (vorming polycarbonaat)

Eh...ik weet ook niet helemaal wat men van je verwacht. Het enige wat me opvalt is dat je de hoeveelheid NaOH (die je overigens niet juist berekend) niet gebruikt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: Gemiddelde ketenlengte (vorming polycarbonaat)

Schoonheidsfoutje, is inderdaad verkeerd.

Zou "1 mol BPA + 1 mol DPC + 1∙10-6 mol NaOH" moeten zijn.