De logica van het googlen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 373

De logica van het googlen

Op een ander forum in een discussie over googlen kwam het volgende naar boven.

Sommige mensen kunnen overweg met google, en sommige mensen niet.

Bijvoorbeeld, als ik iets zoek, bedenk ik een paar logische zoektermen en heb ik 't bijna altijd zo gevonden, en als het zich wat moeilijker laat vinden kom ik wel met andere zoektermen en vind ik het uiteindelijk ook wel.

Maar ik ken ook mensen die dat niet kunnen. Die lijken (vanuit mijn perspectief) geen idee te hebben wat voor zoektermen handig zijn. Althans, wat ik zie is dat ze iets invullen en vervolgens niet vinden wat ze wilden weten, en via hele rare omwegen bezig gaan en het regelmatig uiteindelijk maar opgeven.

Dan denk ik, hé, da's raar. Waarom kan de ene persoon zonder moeite alles vinden, en heeft de andere persoon moeite om de juiste zoektermen te vinden? Is er iets bekend over hoe dat zit?

PS ik heb het niet over technische snufjes als zoeken met "site:blabla" of dergelijke, maar puur en alleen om het vinden van de juiste zoekwoorden.

Zou dit bijvoorbeeld verband houden met het vermogen om teksten samen te vatten, of het vermogen om iets uit te leggen? Het gaat uiteindelijk om het onderscheiden van hoofd- en bijzaken.

Berichten: 12.262

Re: De logica van het googlen

Interessante kwestie, gezien google juist de andere kant op gaat: antwoord geven op vragen die je in 'menselijke taal' stelt. Voorheen was het absoluuut zo dat het invoeren van een goed gekozen zoekterm of zoektermen het beste resultaat opleverde, maar dat is geen statisch verhaal.

Neem bijvoorbeeld een zoekopdracht als: "what makes a plane fly". Dat levert best een aardig resultaat op, terwijl je wellicht zou verwachten dat zoeken op relevante termen als "jet engine wings" meer succesvol zou zijn. In de praktijk is dat niet langer het geval.

Die verschuiving komt voortal door slimmigheden in google, waarbij niet altijd specifieke zoektermen gebruikt worden, maar ook associaties en context. Je hebt bijvoorbeeld woorden als 'engine'. Die hebben een context als in een motor van een auto (standaard), maar ook turbine (jet engine), or brandweerwagen (fire engine). Daarnaast heb je ook nog iets als een 'graphics engine' of 'game engine'.

Het aardige is dat je hierdoor heel goede resultaten krijgt op relatief makkelijk te verzinnen zoektermen:

'engine flameout' -> gaat over jet engines

'engine crew' -> iets over brandweer

'engine anti-aliasing' -> iets over games en graphics

en

'engine' -> wikipedia artikel dat vooral gaat over de motoren in autos.
Victory through technology

Reageer