Wordt of worden?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Wordt of worden?

Wat is juist? Waar twee wegen één weg wordt/worden?

Ik kom er niet uit. Worden zou logisch zijn maar als de nadruk ligt op één weg en als belangrijker wordt beschouwd, zou het wordt moeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wordt of worden?

twee wegen is hier het onderwerp en bepaalt dus de persoonsvorm. Meervoud, dus worden. één weg is hier het lijdend voorwerp.

Berichten: 3

Re: Wordt of worden?

Één weg is eigenlijk het naamwoordelijk deel en worden een koppelwerkwoord. Daarom twijfel ik erover.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Wordt of worden?

Twijfel is niet nodig. Het onderwerp bepaalt de vervoeging.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Wordt of worden?

Vergelijk het met 'waar 2 wegen een kruispunt vormen'.

Andersom werkt het natuurlijk ook zo, een splitsing is een punt waarop '1 weg 2 wegen wordt'.
Victory through technology

Berichten: 1.617

Re: Wordt of worden?

Vergelijkbaar misschien: is het: reizigers wordt/worden verzocht om bij de volgende halte uit te stappen?

Opmerking moderator


Waarom is dit vergelijkbaar? Een losse opmerking zonder onderbouwing is wat magertjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Wordt of worden?

Een vergelijkbare vraag, in de zin dat er verwarring kan zijn over de grammaticale functie van de zinsdelen.

In het genoemde voorbeeld is "reizigers" met meewerkend voorwerp. Je kunt dit zien doordat je de zin ook kunt schrijven als "aan de reizigers wordt verzocht".

Het is een zin in de passieve vorm, met als onderwerp "(om) bij de volgende halte uit te stappen".

Het onderwerp van de zin staat dus in het enkelvoud, dus moet de persoonsvorm ook in het enkelvoud: wordt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.617

Re: Wordt of worden?

Er staat een vraagteken bij. Het is geen losse opmerking maar een vraag. Ik zeg niet dat het vergelijkbaar is, ik vraag er om, moet ik mijn eigen vraag beantwoorden?

Ok dan: het gaat over het gebruik van word/worden in relatie tot de grammaticale constructie van een zin (verband, on topic) en het gaat over een veel gemaakte fout (relevantie).

Berichten: 4.246

Re: Wordt of worden?

Marko schreef: za 24 aug 2013, 11:17
Het onderwerp van de zin staat dus in het enkelvoud, dus moet de persoonsvorm ook in het enkelvoud: wordt.
Dit is niet correct, het is allebei juist:

http://onzetaal.nl/taaladvies/advies/reizigers-wordt-verzocht
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Wordt of worden?

Met dien verstande dat het juist zijn van de variant in meervoudsvorm gebaseerd is op een drogreden, namelijk het zogezegd niet kunnen voorkomen van het woord men als meewerkend voorwerp.

Dat wordt onderbouwd met het niet ter zake doende voorbeeld dat je geen boek kunt geven aan men. Dat laatste zegt meer over het onbepaalde karakter van het woord men dan over de juistheid van deze of gene andere constructie. Houd in het achterhoofd dat een boek een (1) concreet voorwerp is, en dat geven een concrete handeling is. Het spreekt wat dat betreft voor zich dat je aan men geen boek kunt geven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Wordt of worden?

Het goedrekenen van de meervoudsvorm op de site die dirkwb aandraagt wordt niet gebaseerd op het ontbreken van men als meewerkend voorwerp, maar op de betekenis van verzoeken zijnde uitnodigen.

Reageer