AC van spoel naar constante DC

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 10

AC van spoel naar constante DC

Ik heb een buitenboordmotor met een spoel die afhankelijk van het aantal toeren, 7 tot 45v AC geeft, mijn vraag is vooral hoe maak ik hier 12v DC van. En kan ik hier een accu mee opladen ??, zolang het amperage niet te hoog word.

Mvg Mai

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: AC van spoel naar constante DC

Om te beginnen moet je de spanning gelijkrichten. Als stroombegrenzer kun je er een weerstand tussen zetten, maar dat is misschien niet eens nodig. Het zou best kunnen dat de spoel van zichzelf al een stroombegrenzing heeft. En de spanning zal waarschijnlijk ook wel in elkaar zakken naarmate je meer stroom afneemt.

Wat is overigens het doel van die spoel? M.a.w., waarom zit hij in die motor? De handleiding van de motor zal daar vast wel iets over zeggen.

Berichten: 10

Re: AC van spoel naar constante DC

Het doel van die spoel is om stroom op te wekken zodat je met behulp van een gelijkrichter je accu op kan laden geloof ik, maar dat was mij dus ook niet helemaal duidelijk

Berichten: 10

Re: AC van spoel naar constante DC

Hij is orgineel volgensmij bedoeld om verlichting op aan te sluiten, dit heb ik ook wel eens gedaan met 2 x 35 w 12v lampen, en deze brannde niet door dus de spoel zal wel niet heel veel ampere geven.

Mijn vraag is ook eigenlijk vooral wat voor gelijkrichter ik kan gebruiken om die 7-45v ac om te zetten in 12vdc ?

Berichten: 12.262

Re: AC van spoel naar constante DC

Is die spoel helemaal geisoleerd van het chassis van de motor, of is ie aan een kant electrisch verbonden?

In het eerste geval een bruggelijkrichter, in het tweede een enkele diode.

Welk type je nodig hebt hangt af van de stroom, en je moet iets hebben dat voldoende spanning aan kan, maar dat is geen probleem als het bij 45 volt blijft.
Victory through technology

Berichten: 10

Re: AC van spoel naar constante DC

Ik heb een bruggelijkrichter nodig,maar welk type ?? En komt daar dan een 12v dc uit ook als de motor stationair loopt (7v)

Berichten: 12.262

Re: AC van spoel naar constante DC

Je moet een bruggelijkrichter hebben die tenminste de spanning en stroom aan kan. Nu weet ik de stroom niet, maar het beste kies je zoiets ruim. Een model geschikt voor >100 volt / >10 ampere lijkt me een redelijke keuze. Gezien die dingen vrijwel niets kosten zou ik het wat ruim nemen, bijvoorbeeld: http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=9655

Let wel dat je die tegen een metalen deel van de boot moet schroeven, of moet voorzien van een koelblokje. Gezien je 70 watt aan lampen kon laten branden op die spoel zit je al snel aan 5 ampere, met 1.4 volt spanningsval over de brugcel goed voor 7 watt.

Je zou hiermee in principe direct een autoaccu kunnen opladen gezien de laadstroom beperkt blijft tot 5 ampere, al is het voor de levensduur van de accu wel beter er een laadregelaar tussen te zetten die de maximale spanning van de accu begrenst op pakweg 14.4 volt.
Victory through technology

Berichten: 10

Re: AC van spoel naar constante DC

Dankjewel voor je reactie erg verhelderend, ik zal het gaan proberen en ik laat het wel weten.

je hebt het alleen over spanningen van 14.4 v, ik weet dat dat laadspanningen zijn maar ik dacht dat uit zo'n diodebrug ongeveer 12v zou komen, of niet.?? Heb ik nog een regulator nodig om een stabiele 12v te krijgen.

Berichten: 12.262

Re: AC van spoel naar constante DC

Nah, dat is dus een beetje de vraag. Onbelast geeft die spoel een forse spanning af, maar als je er lampen op aansluit is de inwendige weerstand blijkbaar hoog genoeg om het voltage beperkt te houden (12 volt lampen branden op pakweg 20 volt heel erg snel door).

Iets soortgelijks geldt bij het opladen van een accu achter de diodebrug: Het kan zijn dat de inwendige weerstand van de spoel zo groot is dat deze een auto-accu niet zal overladen, maar dat is niet met zekerheid te zeggen.

Een laadregelaar beperkt de spanning over de accu en onderbreekt het laadproces als de spannig boven pakweg 14 volt komt. Iets soortgelijks zit in je auto, waar een dynamo in zit die zo 100 ampere kan leveren en de accu zou vernielen zonder beperking.

Als je een natte accu gebruikt (het soort met vuldopjes bovenop) dan kun je zien dat hij overladen wordt als het electrolietnivo daalt. Dit kun je (voorzichtig!) aanvullen met demiwater, maar het is beter dat te voorkomen.
Victory through technology

Reageer