Springen naar inhoud

eenheden buis

• Log in om te kunnen reageren

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2013 - 17:09

Ik heb hier een lijst met diameters van buizen in eenheden: duim en gewoon mm. Maar er is iets wat ik totaal niet begrijp over de relatie tussen deze twee eenheden. Ik zal de lijst hier overtypen. Hopelijk kunnen jullie het me uitleggen want ik vind het gewoon niet logisch. :shock:

10.2 mm=1/8 duim
13.5=1/4 duim
17.2 mm =3/8 duim
21.3 mm=1/2 duim
26.9 mm=3/4 duim
33.7 mm=1 duim

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2134 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 augustus 2013 - 18:10

Kan het zijn dat de binnendiameter gegeven is in duim en de buitendiameter in mm ?

Maak een grafiekje, duim langs de x-as en mm langs de y-as en zie bij x=0.

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2013 - 18:57

ja ik zat daar net ook aan te denken maar dan de duim voor de buitendiameter. Daarmee is dan misschien te verklaren dat de relatie tussen de eenheden niet lineair is omdat de dikte van de buis niet evenredig toeneemt met de toename van de diameter dat dan daarom ook de relatie tussen buiten en binnendiameter niet evenredig is.
Maar wat bedoelt u met dat ik bij x=0 moet kijken? Is er een manier om een formule op te stellen?

Veranderd door AItt, 14 augustus 2013 - 20:09

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2134 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 augustus 2013 - 22:57

Buizen.jpg

De blauwe lijn geeft het rekenkundig verband weer tussen een maat in mm en een maat in duim.
y =25,4 x omdat 1 duim =25,4 mm

Teken nu eens de grafiek die het verband weergeeft tussen de buisdikte in mm en de buisdikte in duim zoals gegeven in de lijst van bericht 1.

Wat zou een mogelijke verklaring zijn voor het verschil (delta y)?

Veranderd door Margriet, 14 augustus 2013 - 22:59

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2013 - 23:03

Dit is wat ik dacht dus:

Daarmee is dan misschien te verklaren dat de relatie tussen de eenheden niet lineair is omdat de dikte van de buis niet evenredig toeneemt met de toename van de diameter dat dan daarom ook de relatie tussen buiten en binnendiameter niet evenredig is.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2134 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 augustus 2013 - 23:28

Hoe kom je tot de conclusie dat de relatie tussen de maten niet lineair is? Heb je de grafiek getekend die ik heb voorgesteld te tekenen?

Veranderd door Margriet, 15 augustus 2013 - 23:34

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2013 - 23:56

Ja ik had het getekend.
Dit is hoe ik tot de conclusie denk te komen:

Laten we aannemen dat de buitendiamter in duim en de binnendiameter in mm is. Als de buitendiameter van de buis groter wordt dan is het logisch dat de binnendiameter ook groter wordt. Maar als de buitendiameter groter wordt dan wordt normaal gesproken ook de dikte van de ''randen van de buis groter''. En dat ''groter worden van de dikte van de buis'' gebeurt denk ik niet evenredig met de toename van de buitendiameter (die dus met duim wordt gemeten). En dit heeft dan het gevolg dat dus ook de binnendiamter niet evenredig toeneemt met de buitendiameter. Zou de dikte van de buis constant blijven ( of evenredig toenemen) met de toename van de buitendiameter dan zou het dus logisch zijn dat de binnendiameter een evenredige relatie zou hebben met de buitendiameter. En zou je bijv een grafiek krijgen zoals u hebt getekend.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 augustus 2013 - 09:06

Laten we aannemen dat de buitendiameter in duim en de binnendiameter in mm is.

zoiets neem je in een geval als dit niet aan, zoiets concludeer je uit je gegevens. Als je de grafiek tekent bij jouw gegevens zoals Margriet voorstelt kun je uit die grafiek overigens heel mooi zien dat die "aanname" onjuist is.

Als de buitendiameter van de buis groter wordt dan is het logisch dat de binnendiameter ook groter wordt. Maar als de buitendiameter groter wordt dan wordt normaal gesproken ook de dikte van de ''randen van de buis groter''. En dat ''groter worden van de dikte van de buis'' gebeurt denk ik niet evenredig met de toename van de buitendiameter (die dus met duim wordt gemeten).

Ik denk dat wat jij denkt, of meent dat logisch zou zijn, er even niet toe doet. Je krijgt gegevens van een setje buizen. Uit die set gegevens van die set buizen wordt jij geacht conclusies te trekken aangaande " de relatie tussen deze twee eenheden".

Een wiskundig gelijkaardig geval is de relatie tussen huurprijs en gereden kilometers van een huurauto:

km'seuro's
5075
100100
150125
200150
250175
Gereden kilometers en huurprijs zijn niet evenredig, maar of wij dat "voor ons gevoel" logisch vinden of niet doet niet terzake. Welke reden de verhuurder heeft om dat zó te doen wordt niet gevraagd. Uit dit setje gegevens valt wél prima te achterhalen hoe de verhuurder zijn contracten heeft opgesteld. Evenzo voor je buizen. Niet "denken", gewoon analyseren en op data gebaseerde conclusies trekken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2013 - 13:44

oh ok. Dus de reden is dan dat de buisdikte dus wél constant blijft bij grotere diameters. En je krijgt dan een lineair verband en als y-intercept twee keer de buisdikte. Klopt dit? En je hebt gelijk Jan. ik had van tevoren inderdaad al iets ''bedacht'' en raffelde daarom de schets af en kreeg ik een gebogen grafiek. :P

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 augustus 2013 - 16:39

oh ok. Dus de reden is dan dat de buisdikte dus wél constant blijft bij grotere diameters.

in dit geval wel, ja. :)

En je krijgt dan een lineair verband en als y-intercept twee keer de buisdikte. Klopt dit?

ja :D
Als je nog eens in de buizenindustrie komt te werken ga je dat geen buisdikte maar wanddikte noemen, maar dat doet er hier dan even niet toe.

De duim/millimeter omrekenfactor zit ook in je grafiek, maar dat lukt nou wel zeker?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 augustus 2013 - 19:07

zoek ook eens bij google naar
MCB
van leeeuwen buizen.
de afmetingen van de buizen voldoen aan bepaalde normen.

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2013 - 16:17

De duim/millimeter omrekenfactor zit ook in je grafiek, maar dat lukt nou wel zeker?

ja dat lukt wel ;)

Also tagged with one or more of these keywords: overig

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures