Schimmels, wat zie ik hier?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Schimmels, wat zie ik hier?

Hi,

Als puur geïnteresseerde 'oudere' heb ik dit jaar een stereo microscoop aangeschaft die tot 90x vergroot en daarmee vandaag het restant van een pan met iglo spinazie (met roomsaus) van circa 7 dagen oud met bewondering 'onder de loep' genomen.

Wat ik zie zijn in hoofdzaak drie substanties:

- een witte draden structuur netwerk met veelal rechte draden

- een witte of groen/blauwige substantie

- een lichtbruine smurrie

Twee dingen zijn mij in het bijzonder opgevallen:

- tussen de witte draden bevinden zich paarse bolletjes waaruit één zwart/paarse draad ontspringt die op sommige plaatsen gewoon als T-stuk op een witte draad eindigt

- in de lichtbruine smurrie bewegen zich entiteiten gelijkend op een vliegen mades met twee ogen als een paling in een emmer met snot. Het deksel heeft al die tijd op de pan gezeten.

Mijn vragen zijn:

- wat zijn die paarse bolletjes

- wat zijn die bewegende beestjes

Met dat ik die riekende pan (inmiddels op zolder) onder de microscoop bezichtig krijg ik gezelschap van fruitvliegjes

met vriendelijke groet,

Henk

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Schimmels, wat zie ik hier?

Hallo Henk,

Leuk dat je zelf dit soort dingen thuis kan doen!

Mijn kennis van schimmels is beperkt maar: De schimmel groeit als een netwerk van witte draden en vertakt vaak. De paarse draden komen denk ik voort uit de witte schimmeldraad en dit is de sporangiofoor. Aan het einde van de paarse draad bevind zich dan de sporangium/spoordoos. Dit zijn dus de reproductieorganen van de schimmel.

Wat betreft de bewegende beestjes. Het feit dat je fruitvliegjes hebt kan ik me voorstellen dat de beestjes de larven van de fruitvlieg zijn. Wat is de grote van de beestjes? Je kunt er een paar isoleren + rotte spinazie in een afgesloten doos en kijken wat er uitgroeit qua vlieg/beestje.

Timo

Berichten: 8

Re: Schimmels, wat zie ik hier?

Hi Timo,

bedankt,

ik heb naar aanleiding van jouw reactie eens wat in het rond gelezen m.b.t. sporangium en inderdaad dat lijkt er verdacht veel op. Toen ik vandaag de pan opende kwam er een volwassen fruitvliegje uit, die was hier niet geboren(!) dus ik denk dat de pan niet helemaal goed afsluit en dat zelfs een volwassen vliegje wel onder de deksel rand kan doorkruipen.

In die smurrie komt op onnoemelijk veel plaatsen af en toe een larve kopje naar buiten en er zwerven er rond tussen de halve à 2 millimeter groot. Het is net een Science fiction landschap. Je krijgt zo toch wel een ander idee over hoe leven zich ontwikkeld en existeert dan dat je dit vanuit tv documentaires tot je neemt. Ik heb het idee dat binnenin de grotere doorzichtige larven zich dezelfde smurrie samenstelling bevindt (vanwege opeten) als daarbuiten.

Ik heb jouw advies opgevolgd en enkele stukken smurrie inclusief leven in enkele aparte krab-salade doosjes opgesloten. Ook smurrie met kleine gele rondjes waarvan ik denk dat dit eitjes zijn. Eens afwachten en kijken wat er gebeurd.

groet,

Henk

Reageer