[scheikunde] Dinitrobenzeen aanval

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Dinitrobenzeen aanval

Hallo

Dinitrobenzeen is mijn gegeven molecule en ik moet zeggen hoe glutathion, voorgesteld als R-S-H, reageert met dinitrobenzeen om het 'onschadelijk' te maken.

Een elektronenpaar van het S-atoom valt aan op (+)-plaatsen dus het lijkt me dat er 2 mogelijkheden zijn:

1) aanval op positief geladen N van de nitrogroep dan krijg ik de eerste bijgevoegde afbeelding.

2) ofwel op de benzeenring zelf tussen de twee nitrogroepen waar positieve lading gemaakt werd (na resonantie van het 'linker' elektronenpaar) zodat ik de figuur in de tweede bijlage krijg.

Mijn vraag is nu, kloppen beide voorstellen? En welk één van de twee is het meest waarschijnlijk?

Ik denk zelf dat (1) meest waarschijnlijk is omdat de N al (+) geladen is en ook omdat ik denk dat de benzeenring in (2) zijn aromaticiteit zal willen herstellen met als gevolg terug een + op N...

Kan er iemand helpen?

Alvast bedankt
Bijlagen
glu2.png
glu2.png (6.61 KiB) 382 keer bekeken
glu.png
glu.png (4.42 KiB) 381 keer bekeken
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Dinitrobenzeen aanval

De structuur die je tekent is in ieder geval niet juist. Er mist een formele lading op het bovenste N-atoom, maar vooral: het onderste N-atoom heeft 5 bindingen? Dat kun je oplossen door een enkele binding tussen N en O te tekenen, met een formele lading op N en op O, maar dan ziet het er allemaal nog niet echt stabiel uit. Dat N-atoom heeft een positieve lading die, in tegenstelling tot de NO2groep die het eerst was niet meer gestabiliseerd wordt door resonantie.

Ik kan de tweede bijlage niet zien maar denk dat je met een nucleofiele aanval op een positief geladen C-atoom in de juiste richting zit.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Dinitrobenzeen aanval

Inderdaad, ik zie de 2 fouten in die ik gemaakt heb.

I.v.m. de nucleofiele aanval op het positief geladen C-atoom tussen de twee nitrogroepen, in bijlage zit wat ik verkrijg, maar nu zit ik met 2 positieve ladingen die niet geneutraliseerd worden... Er zit dus nog een foutje in?
Bijlagen
glu2.png
glu2.png (4.85 KiB) 380 keer bekeken
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Dinitrobenzeen aanval

Als minder stabiele vorm (indien aanval op nitrogroep) kom ik dan uit:
Bijlagen
glu.png
glu.png (4.85 KiB) 380 keer bekeken
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Dinitrobenzeen aanval

Je moet die H-atomen van de nitrogroepen afhalen, dat is 1. Hou goed in de gaten waar ze zaten, en hoeveel je er zou moeten hebben. Pin je ook niet te veel vast op het creëren van een aromatische verbinding.

De structuur met een nuceleofiele aanval op het N-atoom moet je uit je hoofd zetten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Dinitrobenzeen aanval

De ene H zat op de C van de benzeenring en de andere was van glutathion (RSH) zelf...

Ik geraak niet verder, alles wat ik probeer draait uit op de structuur van post #3..
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Dinitrobenzeen aanval

Tel de H-atomen dan eens.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Dinitrobenzeen aanval

Marko schreef: do 15 aug 2013, 16:47
Tel de H-atomen dan eens.
4 van de benzeenring en 1 van glutathion...
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Dinitrobenzeen aanval

Sorry, daar was een plusje weggevallen. Wat ik bedoelde was, je hebt nu ineens een 2+ lading op je molecuul, voorheen was de totale lading 0. Het voornaamste wat er tijdens die reactie is gebeurd is dat er H-atomen van plaats zijn gewisseld. Ergens in jouw mechanisme is kennelijk iets met de lading van die H-atomen gebeurd wat niet door de beugel kan.

Kijk nog eens naar de nucleofiele aanval van het thiol op de ring; je maakt er een substitutie van - dat H'tje gaat er dus kennelijk vanaf. Maar welke lading heeft het dan als het eraf zou gaan?

Misschien ten overvloede: Dit is geen electrofiele aromatische substitutiereactie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Dinitrobenzeen aanval

Zo heb ik het aangepakt:
Bijlagen
glut.png
glut.png (152.44 KiB) 417 keer bekeken
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Dinitrobenzeen aanval

De grootste fout zit in de laatste stap. Daar raak je "ineens" een heel elektronenpaar kwijt. ;)

Voor de rest, nogmaals: pin je niet vast op het behoud van aromaticiteit.

En verder: Beschouw de NO2groepen niet als base. Ja, er zit een negatieve lading op de O-atomen. Maar als ze een H+ opnemen zit je met een positieve lading op het N-atoom die op dat moment niet meer wordt gestabiliseerd. Dat is dus niet gunstig.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Dinitrobenzeen aanval

Oké ik begrijp die fout met dat elektronenpaar, maar kun je me dan eens tonen welk product jij bekomt? Want ik geraak er niet meer aan uit.. Tot welke stap ben ik dan juist in mijn afbeelding hierboven?

Het finale antwoord is dan illustratie 4 van links te beginnen...?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Dinitrobenzeen aanval

De eerste stappen zijn goed; vanwege het mesomeer zuigende karakter is het C-atoom partieel positief geladen.

Een nucleofiele aanval zal dus op dat C-atoom zijn.

Vervolgens, als het thiol als SH aanvalt (dus niet als S-) komt er een positieve lading op het S-atoom, wat zal worden hersteld door afsplitsen van een H+

Ik heb momenteel niet de mogelijkheid een structuur te tekenen, maar zoek eens op Meisenheimer complex.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Dinitrobenzeen aanval

Oké, dus die H+ wordt afgesplitst maar ik zou dan verwachten dat die terechtkomt op de negatief geladen O van één van de nitrogroepen?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Dinitrobenzeen aanval

Nee want dat zijn dus geen basen. Bij jouw stap 3 gaat het fout. In zekere zin oxideer je daar het hele molecuul en dat is niet de bedoeling. Vergelijk de gegeven link eens heel goed met jouw stoffen.

Reageer