DNA intelligentie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

DNA intelligentie

Kan iemand mij vertellen welke chromosomen en/of genen er (mede)verantwoordelijk zijn voor een hoge of juist lage intelligentie (bij de mens)?(zoals genen die van invloed zijn op de ontwikkeling van de prefrontale cortex). Vast hartelijk dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: DNA intelligentie

Zover ik weet wordt er tot nu toe gedacht dat er honderden genen in een samenwerkend verband individueel kleine veranderingen in het IQ veroorzaken, waardoor je relatief gezien slimmer of dommer kan zijn dan je ouders. Dat laatste wijst op erfelijkheid van intelligentie. Ik heb zelfs ergens gelezen dat intelligentie voor 70% wordt bepaald door het IQ van de ouders en dat de overige 30% bepaald wordt door opvoeding, omgeving en opleidingsniveau.

Eén gen dat ik gevonden heb, genaamd HMGA2, blijkt een invloed te hebben op de grootte van de hersenen (waaronder vooral de Hippocampus). Daarnaast heeft het gen ook invloed op de lichaamslengte.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: DNA intelligentie

Er zijn verschillende soorten variatie in het DNA tussen mensen:
  • Er zijn heel zeldzame ziekten en afwijkingen. Dit zijn grote veranderingen (je hebt ze of wel, of niet) die vaak het gevolg zijn van 1 variant in het DNA.
  • Er zijn relatief vaak voorkomende afwijkingen in het DNA. Deze leiden vaak tot hele kleine veranderingen in eigenschappen die met een heleboel varianten bij elkaar tot een heel spectrum aan subtiele variatie in eigenschappen (bijvoorbeeld IQ) kunnen leiden.
Daarnaast worden de subtiele soort eigenschappen ook nog sterk bepaald door omgevingsfactoren en "toeval".

Bedenk: Alle genen (bijna?) die we hebben zitten ook in de chimpansee, die 99% identiek DNA heeft als de mens! Toch zijn er niet veel eigenschappen (zeker cognitief) die op hetzelfde niveau zijn tussen deze twee soorten. Een chimp heeft bijvoorbeeld ongelofelijk veel sterkere spierkracht dan een mens!

Reageer