Springen naar inhoud

vraag over geheugen? Foto's bestuderen?

• Log in om te kunnen reageren

studiofvg

studiofvg

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2013 - 21:27

Ik ben in de ban van kunstenaar Kim Jung Gi

Deze man tekent alles uit zijn hoofd, zonder referenties en perspectieflijnen te gebruiken. Hij zegt wel dat hij foto's/ beelden bestudeerd, vanbuiten "leert"?

Hoe kan je foto's, beelden, beter onthouden, studeren, bestuderen,....?

Ik heb al heel wat over het geheugen gelezen maar hier heb ik nog geen antwoord op gevonden?

alvast bedankt, Engelse links mogen,....

"As I go through the collection of photographs I try to memorize all the important parts of the images. I work on this process on daily basis."

groeten

Frederic

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 september 2013 - 09:25

Hersenen nemen nogal eens een korte route wanneer ze een observatie verwerken. Er wordt alleen opgeslagen wat onmiddellijk opvalt als afwijkend, nieuw, als de "essentie". Vooral experts valt een heleboel niet meer op, en in visuele waarneming zijn we al snel expert. Wanneer je een plaat wilt reproduceren is de "shortcut" duidelijk niet genoeg.

Veel kunstenaars gebruiken de "negatieve vormen" om dit probleem te vermijden. Als je een model tekent, doen je hersenen al die "snelle interpretatie" en zie je niet precies hoe de vorm loopt. Kijk je naar de vorm van de ruimte om het voorwerp heen, dan kun je zonder vooringenomenheid van je hersenen de beoordeling doen en reproduceren.

Ik denk uit je verhaal dat deze man zo'n techniek heeft geperfectioneerd.

Er zijn leuke experimenten gedaan aan observeren met amateurschakers tegenover professionals. Als je beide groepen kort een schaakbord met een stelling laat zien, en ze daarna vraagt de stelling te reproduceren, dan produceren de amateurs "gemiddeld" een stelling waarbij de stukken goeddeels op dezelfde plekken staan maar de essentie van de stelling volkomen anders is, en de professionals produceren een stelling waarbij de stukken soms best een beetje anders kunnen staan, maar de verschillen hebben geen invloed op de spelessentie. Jouw kunstenaar is een professional die een foto als een amateurschaker wil reproduceren... Zie ook: http://theinvisibleg...hess-positions/

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 september 2013 - 23:09

... Hoe kan je foto's, beelden, beter onthouden, studeren, bestuderen,....? Ik heb al heel wat over het geheugen gelezen maar hier heb ik nog geen antwoord op gevonden? ...

Er bestaan vele apps, programma's ed. die beweren dat ze het visuele geheugen verbeteren. Het probleem is echter dat een grote meerderheid ervan nooit (grondig) wetenschappelijk zijn getest, waardoor ze vaak beloftes doen over een beter visueel geheugen, terwijl ze geen enkel argument hebben om dit te beweren.

Ik stootte, na wat zoeken, op een website die 'oefeningen' aanbiedt aan gezonde mensen om hun visueel geheugen te oefenen en anderzijds een andere website die hetzelfde doet, maar dan aan mensen met een bepaalde pathologie die hun geheugen aantast (bv. bij een depressie, bij ADD, bij milde cognitieve aantasting,...). Beide websites verwijzen toch minstens naar enkele wetenschappelijke studies die hun programma zou ondersteunen. Ze bieden hun materiaal ook aan voor professioneel onderzoek.

Ik durf het dus aan om toch de links door te geven van die 2 websites, omdat ik denk dat ze wel iets te bieden hebben. Ik zou je wel aanraden om toch ook eens de wetenschappelijke artikels waarnaar ze verwijzen, door te nemen, om uit te maken of deze inderdaad aantonen dat hun programma('s) valide en wetenschappelijk effectief zijn. Ik heb dit zelf maar erg beperkt nagekeken, ik laat het dus het studiewerk erover aan jou. Het is daarna ook altijd eens zinvol om te zoeken, via Google Scholar, naar studies die hetzelfde methode/ programma onderzochten en die misschien een negatief resultaat ervan aantoonden. De websites zelf zullen vaak vooral studies tonen die aantoonden dat hun programma effectief is en studies die tonen dat hun programma niet werkt, achterwege laten. Vandaar dat je daar beter bijkomend nog eens naar op zoek gaat, via Google Scholar...

Het gaat om: http://www.happy-neu...ound-and-around
Deze biedt oefeningen aan voor 'gezonde' mensen (mogelijks enkel tegen betaling?)
En anderzijds deze website: http://www.scientificbraintrainingpro.com/programs/cr-psychiatry?module=Visual-Learning voor mensen met een pathologie. Deze biedt blijkbaar een 30-dagen-gratis-proberen-abonnement.
Hou er in elk geval rekening mee dat een programma dat effectief is om het geheugen te verbeteren bij bv. depressie, dit niet noodzakelijk ook doet bij gezonde mensen, tenzij uit onderzoek blijkt dat dit wel het geval is.

Hopelijk kan je hier iets mee...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures