Pairwise Comparisons in SPSS

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Pairwise Comparisons in SPSS

Voor mijn thesis heb ik met SPSS een Kruskal-Wallis test moeten doen.

Vanaf SPSS versie 18 kun je dit automatisch laten doen en indien je dan dubbelklikt op je output krijg je ook automatisch de pairwise comparisons.

Nu weet ik wel al welke modellen er significant van elkaar verschillen, maar ik zou moeten weten welk model de hoogste mediaan heeft (gemiddelde is volgens mij niet mogelijk gezien de Kruskal-Wallis toets met de mediaan werkt).

Ik heb de pairwise comparisons ook toegevoegd. Wie kan mij vertellen welk model de hoogste mediaan heeft en hoe je dit kan zien en kan je ook zien hoeveel hoger?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Pairwise Comparisons in SPSS

Als je weet hoe je een Kruskal Wallis test moet uitvoeren, dan zou je toch ook wel moeten weten hoe je descriptives kan opvragen in SPSS (aangezien dat een meer basic handeling is)? Zo nee, dan zou een cursus SPSS niet misstaan.

Maar om antwoord te geven op je vraag: dat kan via Analyze - Explore

Berichten: 5

Re: Pairwise Comparisons in SPSS

Beste Saffron

Ik weet inderdaad hoe descriptives werken in SPSS, maar dit mag je toch niet zomaar gebruiken om te gaan zeggen dat dingen significant verschillen enzo. Wat ik wil doen is een post hoc test zoals bij de one-way anova toets, maar dan voor een niet-parametrische toets. En volgens mij zijn Pairwise Comparisons ook zoiets, maar ik weet niet hoe ik uit die tabel of figuur de hoogste mediaan moet halen. Bij de post hoc toetsen van de one-way anova toets (die met gemiddelden werkt) staat er telkens per model bij hoeveel de gemiddelden verschillen van de andere.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Pairwise Comparisons in SPSS

Natuurlijk moet je nog steeds wel de statistische test doen, maar als jij bv. means test met een t-test, dan zijn die means echt niet anders dan wanneer je ze met descriptives opvraagt. In het geval van de KW test: die test verschillen in de mean rank, niet in mediaan. Echter de mediaan is iets makkelijker te interpreteren, vandaar dat mensen meestal de mediaan weergeven. Die kan je opvragen met Analyze-Explore, al moet je ze volgens mij ook wel op kunnen vragen via de toets zelf (heb laptop niet hier, dus kan het niet checken)

Berichten: 5

Re: Pairwise Comparisons in SPSS

Ok nu wordt het interessant. En de groep die de hoogste mean rank heeft, heeft deze groep dan ook het hoogste gemiddelde van de groepen? Kun je toevallig ook zeggen hoe die mean rank werkt? Volgens dat ik het begrepen heb worden alle groepen eerst samen genomen en worden ze dan van klein naar groot gerangschikt, maar dan moeten ze op een of andere manier weer in groepen verdeeld worden en het gemiddelde genomen worden?

Berichten: 5

Re: Pairwise Comparisons in SPSS

Ok ik denk dat ik het snap. De mean rank gaat als volgt: alle groepen worden samengenomen en van klein naar groot gerangschikt. Daarna krijgen ze allemaal een rang en deze rangen worden dan weer toegekend aan de groepen (in plaats van het oorspronkelijke cijfer, krijgt de groep nu de rang toegekend die erbij hoort). Uiteindelijk wordt dan het gemiddelde genomen van deze rangen. Dus volgens mij heeft de groep met het grootste gemiddelde van rangen ook het hoogste gemiddelde in de oorspronkelijke cijfers. Klopt dit of heb ik het ergens verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Pairwise Comparisons in SPSS

Ja, zo heb je het inderdaad wel mooi samengevat.

Berichten: 5

Re: Pairwise Comparisons in SPSS

Ik heb nog een klein vraagje.

Kun je me toevallig zeggen wat het verschil is tussen de p-waarde en de aangepaste p-waarde in de tabel en welke ik best gebruik?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Pairwise Comparisons in SPSS

Die aangepaste is op een of andere manier gecorrigeert voor het aantal testen wat je hebt gedaan (vanwege grotere kans op type 1 error). Ik weet zo niet uit mijn hoofd welk type correctie wordt toegepast, maar dat zou je in de SPSS manual/website wel moeten kunnen vinden. Of je wel of niet de gecorrigeerde p-waarde moet gebruiken, hangt een beetje af van de situatie. Als het echt een post-hoc analyse is wel, maar als je van te voren al van plan was alle groepen te vergelijken, dan hoeft het niet per se (al zou het bij een groot aantal vergelijkingen niet verkeerd zijn)

Reageer