Springen naar inhoud

Vrijkomen HCN bij thiocyanaat (SCN) chemie ?

• Log in om te kunnen reageren

msw1

msw1

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2013 - 10:21

Ik wil een methode uitvoeren om Fe(III) te bepalen d.m.v. colorimetrie. Fe(III) reageert met SCN en geeft een roodkleuring. Een van de chemicaliën die gebruikt wordt is ammonium thiocyanaat. Ik vond in een beschrijving dat vast NH4SCN in contact met een zuur reageert tot HCN. Heel gevaarlijk dus! In de methode omschrijving staat echter dat een oplossing van NH4SCN wordt aangezuurd met zwavelzuur. Reageert dit dan niet tot HCN? Ik durf de methode niet toe te passen voordat ik duidelijkheid heb over eventuele vorming van HCN. Kan iemand mij uitleggen waarom NH4SCN in een zure oplossing niet reageert tot HCN en in vaste vorm met een zuur (blijkbaar) wel?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 september 2013 - 21:27

Deze ongewenste reactie zal inderdaad optreden als je pH te laag wordt. In een gewoon aangezuurde oplossing is het geen probleem, en het zuur is bij deze bepaling noodzakelijk om de kleur stabiel meetbaar te maken. Maar je moet niet in de verleiding komen om het zwavelzuur en het thiocyanaat in hogere concentraties alvast van tevoren te mengen om het aantal stappen in de monsterbereiding te verminderen: gescheiden toevoegen aan elk monster zodat de pH nooit te laag wordt.

Overigens is dit niet alleen een probleem in verband met het gevaar van het cyanide, maar ook omdat hierbij gesuspendeerd elementair zwavel wordt gevormd. Deze maakt de oplossing nevelig, en verstoort daarbij de nauwkeurige meting.

Let ook op met het afvoeren van het afval van deze bepaling: het mag dan wel een "zure" oplossing zijn, maar de restanten kunnen niet zomaar in het afvalvat voor overige zuren.

Ik heb deze bepaling een aantal malen begeleid als eerstejaars praktische proef voor studenten scheikunde in Utrecht.

msw1

msw1

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 september 2013 - 19:51

Dank je RWWH. Weet je ook bij welk pH ik in de gevarenzone kom?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 september 2013 - 22:38

Te lang geleden om het zeker te zeggen. Volgens mijn herinnering zou de meting bij pH=1 moeten, en dat gaat dan nog goed. Maar de 4M stockoplossing van het zuur is teveel...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures