[natuurkunde] [sterkteleer] moment bij continu krachtenverdeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 18

[sterkteleer] moment bij continu krachtenverdeling

Ik ben wat roestig... Kan iemand me helpen vlug even weer op te frissen hoe je volgend moment berekent?

Stel je hebt een horizontale balk van 5m lang, en er heerst een verticale krachtenverderling op, over gans de balk, van 10N/m.

Hoe bereken je nu het moment t.o.v. de grenspunten van de balk? Of een punt waar je een snede zou maken?

Ik zou denken, je hebt vanwege de 5m lange balk, een kracht van 50N waarvan we kunnen beschouwen dat deze in het midden van de balk aangrijpt dus een moment van 125Nm t.o.v. de grenspunten. Waarschijnlijk zit ik fout.

En wat als je continu krachtenverdeling bvb. maar enkel over de eerste 3m aangrijpt?

En wat als je het moment t.o.v. een snede wil berekenen, want je hebt een deel van de krachten links en rechts van je snede...

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb niet specifiek een bepaalde vraag die ik beantwoord wil hebben, ik ben sterkteleer aan het bijstuderen en in het boek dat ik studeer gaan ze er vanuit dat ik dit al kan. Ik heb dit gekunnen maar heb blijkbaar nood aan een korte heropfrissing.

Met dank,

HJ

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [sterkteleer] moment bij continu krachtenverdeling

HopmanJaak schreef: za 17 aug 2013, 03:54
Stel je hebt een horizontale balk van 5m lang, en er heerst een verticale krachtenverderling op, over gans de balk, van 10N/m.

Hoe bereken je nu het moment t.o.v. de grenspunten van de balk?

Ik zou denken, je hebt vanwege de 5m lange balk, een kracht van 50N waarvan we kunnen beschouwen dat deze in het midden van de balk aangrijpt dus een moment van 125Nm t.o.v. de grenspunten. Waarschijnlijk zit ik fout.
nee hoor da's in de roos.


En wat als je continu krachtenverdeling bvb. maar enkel over de eerste 3m aangrijpt?
dan breng je dat terug tot één kracht die in het midden van die 3 m aangrijpt.


En wat als je het moment t.o.v. een snede wil berekenen, want je hebt een deel van de krachten links en rechts van je snede...
dan snij je je belasting ook op die snede in gedachten in twee stukken, bekijk je ze even apart en saldeer je ze naderhand. Er zijn nog andere mogelijkheden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer