[scheikunde] Molariteit berekenen van salpeterzuur en natriumhydroxide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

Molariteit berekenen van salpeterzuur en natriumhydroxide

Hallo

Ik slaag er niet in volgende oefening op te lossen omdat je van 2 stoffen de molariteit moet berekenen. Hoe pak je dit het best aan?

Aan 30 ml salpeterzuur opl. 25% (m/m) d 1,15 M=63 wordt 20 ml 2,0M natriumhydroxide toegevoegd. Bereken de molariteit.

mijn oplossing:

c=n stof HNO3 + n stof NaOH

V oplossing HNO3 + V opl NaOH

= (25% HNO3 = 250g HNO3 per liter oplossing ; 1,15*250 = 287,5 g HNO3)

= HNO3 = (287,5/63)/250 = 0,02 M

= NaOH = (x/40)/1000 = 2 M

= 287,5/63 + (80000/40)

250 + 1000

=1,60 M

Is dit correct of zit ik totaal fout?

mvg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Molariteit berekenen van salpeterzuur en natriumhydroxide

om te beginnen, "bereken de molariteit....." van wát ?? Als je die twee stoffen bijeenvoegt blijf je zitten met een natriumnitraatoplossing, en afhankelijk van welke stof in overmaat zal blijken te zijn nog wat diverse ionen in oplossing.

en ik zie even niet wat de betekenis mag zijn van "d 1,15 M=63"

"63" herken ik als de molmassa van HNO3, maar daar houdt het dan ook op.

salpeterzuur opl. 25% (m/m)

..//..

(25% HNO3 = 250g HNO3 per liter oplossing)
nee, als dat massaprocenten (m/m) zijn betekent dat 250 g HNO3 per kg oplossing

Maar eerst eens helder zien te krijgen wat gevraagd wordt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Molariteit berekenen van salpeterzuur en natriumhydroxide

Jan van de Velde schreef: za 17 aug 2013, 10:57
om te beginnen, "bereken de molariteit....." van wát ?? Als je die twee stoffen bijeenvoegt blijf je zitten met een natriumnitraatoplossing, en afhankelijk van welke stof in overmaat zal blijken te zijn nog wat diverse ionen in oplossing.

en ik zie even niet wat de betekenis mag zijn van "d 1,15 M=63"

"63" herken ik als de molmassa van HNO3, maar daar houdt het dan ook op.

nee, als dat massaprocenten (m/m) zijn betekent dat 250 g HNO3 per kg oplossing

Maar eerst eens helder zien te krijgen wat gevraagd wordt.
bedankt voor je antwoord, maar blijkbaar heb ik de opgave inderdaad foutief overgeschreven en is het geen NaOH, maar gewoon water. d staat voor dichtheid en M voor molmassa

Aan 30 ml salpeterzuur opl. 25% (m/m) d = 1,15; wordt 20 ml water toegevoegd. Bereken de molariteit van de gevormde oplossing.

HNO3 + H2O -> H3O+ + NO3-

molariteit van NO3-

c=n stof / V oplossing (n = m/M)

= ...

Hoe kan ik dit verder uitwerken?

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Molariteit berekenen van salpeterzuur en natriumhydroxide

Nog een paar stappen in deze richting zetten!

Je geeft al aan: molariteit is hoeveelheid per volume

Je geeft ook al aan: hoeveelheid is massa gedeeld door molmassa

De molmassa is gegeven en heb je ook al herkend. Nu moet je de massa nog weten. Daarvoor moet je nog eens goed kijken naar de andere gegevens die je hebt. Welke zijn dat?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 15

Re: Molariteit berekenen van salpeterzuur en natriumhydroxide

Marko schreef: za 17 aug 2013, 11:38
Nog een paar stappen in deze richting zetten!

Je geeft al aan: molariteit is hoeveelheid per volume

Je geeft ook al aan: hoeveelheid is massa gedeeld door molmassa

De molmassa is gegeven en heb je ook al herkend. Nu moet je de massa nog weten. Daarvoor moet je nog eens goed kijken naar de andere gegevens die je hebt. Welke zijn dat?
bedankt

Maar ik denk dat ik de molariteit van de stoffen na de pijl moet berekenen, nl. NO3- en H30+, maar ik heb daar helemaal geen gegevens van. Enkel van HNO3. Zie niet goed hoe ik die berekening verder moet maken.

molariteit van NO3-

c=n stof / V oplossing (n = m/M)

= (??g / 62g mol) / ? l

=

molariteit van H3O+

c=n stof / V oplossing (n = m/M)

= (??g / 19 g mol) / ?l

=

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Molariteit berekenen van salpeterzuur en natriumhydroxide

De molariteit berekenen kan enkel van HNO3, want dat is de opgeloste stof. Dat HNO3 in water splitst in ionen is een waarheid als een koe, maar is voor de berekening niet relevant. Pas als men jou zou vragen naar de concentratie van H3O+ of NO3- zul je iets met een reactievergelijking moeten doen, maar ook in dat geval moet je je niet meteen blindstaren op molmassa's die wel of niet gegeven zijn.

Nu terug naar de opgave. Gevraagd wordt naar de molariteit van een HNO3-oplossing, waarmee dus bedoeld wordt: Hoeveel HNO3 zit er opgelost per volume oplossing.

Er staan een paar dingen gegeven over die oplossing, namelijk:

- De oplossing wordt gemaakt door water toe te voegen aan een salpeterzuur-oplossing;

- Die salpeterzuur-oplossing heeft een dichtheid ..... en bestond voor ..... massaprocent uit HNO3

Gevraagd wordt om van de nieuwe oplossing te berekenen hoeveel HNO3 er per liter inzit. Dát is de molariteit.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 15

Re: Molariteit berekenen van salpeterzuur en natriumhydroxide

Marko schreef: za 17 aug 2013, 13:22
De molariteit berekenen kan enkel van HNO3, want dat is de opgeloste stof. Dat HNO3 in water splitst in ionen is een waarheid als een koe, maar is voor de berekening niet relevant. Pas als men jou zou vragen naar de concentratie van H3O+ of NO3- zul je iets met een reactievergelijking moeten doen, maar ook in dat geval moet je je niet meteen blindstaren op molmassa's die wel of niet gegeven zijn.

Nu terug naar de opgave. Gevraagd wordt naar de molariteit van een HNO3-oplossing, waarmee dus bedoeld wordt: Hoeveel HNO3 zit er opgelost per volume oplossing.

Er staan een paar dingen gegeven over die oplossing, namelijk:

- De oplossing wordt gemaakt door water toe te voegen aan een salpeterzuur-oplossing;

- Die salpeterzuur-oplossing heeft een dichtheid ..... en bestond voor ..... massaprocent uit HNO3

Gevraagd wordt om van de nieuwe oplossing te berekenen hoeveel HNO3 er per liter inzit. Dát is de molariteit.
Nogmaals bedankt

HNO3

1) 25% (m/m) 250 g per kg oplossing

2) 1,15 * 250= 287,5

3) c= n/V (287,5 g / 63 g mol) / 250 = 0,018M

nu zou ik de formule C1 * V1 = C2 * V2 gebruiken

1) 0,018 M * 0,03 l = 0,027 M * 0,02 l

2) antwoord = 0,027 M

Zou dit kunnen kloppen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Molariteit berekenen van salpeterzuur en natriumhydroxide

Je redenering begint goed, maar je maakt wel een aantal denkfouten en daardoor is je antwoord uiteindelijk helemaal fout.



Bij de tweede stap in het eerste gedeelte laat je een aantal eenheden weg én je vertelt niet waar de getallen vandaan komen, wat ze betekenen. Probeer het zo op te schrijven dat voor een ander meteen duidelijk is welke denkstappen je maakt, en welke getallen daar (volgens jou) bijhoren.

Dat maakt het voor de mensen op dit forum makkelijker om je te volgen, en als het fout gaat, om te zien waar het fout gaat.

Het maakt het ook voor je leraar makkelijker om na te kijken, en als je een fout hebt gemaak, om te zien welk gedeelte dan wél goed is.

En het allerbelangrijkste: Het maakt het voor jezelf makkelijker om te zien of je de goede methode hebt gevolgd

Schrijf de uitwerking dus uit met wat meer tekst erbij. Bijvoorbeeld voor de eerste stap

1) 25% (m/m) komt overeen met 250 g per kg oplossing

En voor de tweede stap:

Schrijf eerst eens voor jezelf op wat je precies wil gaan uitrekenen bij stap 2, en welke getallen daar bijhoren, welke gegevens je daarvoor gebruikt. Daarna doe je pas de berekening.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 15

Re: Molariteit berekenen van salpeterzuur en natriumhydroxide

molariteit HNO3

1)formule om de molaire concentratie te gevens is c= n/V ; (n=m/M)
2) V= 25% (m/m) komt overeen met 250 g (V) HNO3 per kg oplossing

3) m= de dichtheid (d=1,15) wordt vermenigvuldigd met het aantal gram HNO3 1,15 * 250 g = 287,5 g (m) HNO3 per liter oplossing

4) M = (1 + 14 + 48)= 63 g/mol

5) c= n/V
(287,5 g / 63 g mol) / 250 g = 0,018M

nu zou ik de formule C1 * V1 (HNO3)= C2 * V2 (H2O) gebruiken

1) 0,018 M * 0,03 l = 0,027 M * 0,02 l

2) antwoord = 0,027 M indien HNO3 met water wordt aangelengd

Misschien is dit al iets overzichtelijker
Ik vind mijn redeneerfout echter niet. :-( Iemand? :oops: *bloos*
groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Molariteit berekenen van salpeterzuur en natriumhydroxide

orchideeke schreef: za 17 aug 2013, 18:48
molariteit HNO3

1)formule om de molaire concentratie te gevens is c= n/V ; (n=m/M)
2) V= 25% (m/m) komt overeen met 250 g (V) HNO3 per kg oplossing

3) m= de dichtheid (d=1,15) wordt vermenigvuldigd met het aantal gram HNO3 1,15 * 250 g = 287,5 g (m) HNO3 per liter oplossing

4) M = (1 + 14 + 48)= 63 g/mol

5) c= n/V
vanaf stap 3 even herpakken:

3) m= de dichtheid (d=1,15 kg/L ) wordt vermenigvuldigd met een standaardhoeveelheid van 1 L, 1 L salpeterzuuroplossing heeft dus een massa van 1150 g. (

3a) 25% daarvan is salpeterzuur, dat zal dus 0,25 x 1150 = 287,5 g/L zijn

4) correct, molmassa salpeterzuur = (1 + 14 + 3 x 16)= 63 g/mol

5) als er 287,5 g in een liter zit, en een mol weegt 63 g, dan zitten er dus 287,5/63 = 4,56 mol salpeterzuur in een liter (4,56 mol/L, 4,56 M).

6) van die oplossing hebben we echter maar 0,030 L, waarin we dus 0,030 L x 4,56 mol/L = 0,1368 mol salpeterzuur gaan vinden

7) dat vullen we met schoon water aan tot 50 mL, zodat er 0,1368 mol salpeterzuur in 50 mL zit.

nou nog de concentratie omrekenen van mol/50mL naar mol/L, en je bent er ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Molariteit berekenen van salpeterzuur en natriumhydroxide

Bij stap 3 bereken je dat je 287.5 gram HNO3 per liter oplossing hebt.

Nu wil je de molariteit weten (stap 4), oftewel, je wil weten hoeveel mol HNO3 je in diezelfde liter hebt.

Dus ---> Je hebt "iets" in gram/liter (g/L). Hoe kom je naar iets in mol/L ? Waar moet je dan door delen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 15

Re: Molariteit berekenen van salpeterzuur en natriumhydroxide

ik denk dat ik het snap, bedankt iedereen

Reageer