Springen naar inhoud

vergelijking met e uitwerken

• Log in om te kunnen reageren

Millefleurs

Millefleurs

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2013 - 11:52

N(1000 j) = 0.009 * 10^23 * e ^ 6.93

Ik vraag me af hoe ik deze vergelijking verder moet uitrekenen. De rekenmachine die ik mag gebruiken is een eenvoudig model, dus zonder een toets om de ln uit te rekenen.

e^6.93= N / (0.009 * 10^23)
6.93 = ln(N/ (0.009 * 10^23))

Kan ik deze vergelijking oplossen zonder een GRM?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2013 - 12:14

Als LaTeX zie je toch zo wat N is? Verwissel om te beginnen maar eens beide leden (dit mag vanwege het gelijkheidsteken =) en ga vervolgens eens na wat je dan moet doen om N te vinden.
Opmerking: de punt wordt hier in Nederland gebruikt om duizendtallen en dergelijke van elkaar te scheiden. Je moet als scheidingsteken voor decimalen een komma gebruiken. De Angelsaksische landen gebruiken de omgekeerde conventie.

Veranderd door mathfreak, 17 augustus 2013 - 12:14

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Millefleurs

Millefleurs

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2013 - 13:35

Dan wordt N = e 6,93 * 9 *10 20.

Ik weet niet hoe dit verder op te lossen. Is er misschien een manier om te vereenvoudigen?
Want door op te lossen naar ln, is er nog altijd het probleem dat ik geen exact antwoord bekom, maar een expressie van ln.

ln N = 6,93 + ln (9*1020)

Of kan ik e6,93 misschien anders uitrekenen?

Het is zo dat ik met de rekenmachine ook niet een macht van e kan uitrekenen, anders was het antwoord duidelijk.

Veranderd door Millefleurs, 17 augustus 2013 - 13:58

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2013 - 16:58

De waarde N = e 6,93 9 10 20 is toch al exact, dus wat wou je daar verder aan berekenen?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures