Eiwitsynthese

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 248

Eiwitsynthese

Ik ben bezig aan een cursus chemische biologie en ik vroeg mij het volgende af:

Soms wil men een proteinenmengsel scheiden en doet men dit ook op basis van de N-terminus van dat proteine.

Nu vroeg ik mij af, translatie start toch altijd bij het AUG codon, hoe komt het dan dat niet alle proteines hetzelfde aminozuur hebben aan hun uiteinde (zijnde methionine)?

Alvast bedankt voor de info,

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Eiwitsynthese

Dat komt door een proces dat men posttranslationele modificatie noemt (= modificaties na translatie).

Gedurende dit proces kunnen polypeptiden bezet worden met extra functionele groepen (bijv. acetylaties of fosforylaties die een effect hebben op de activiteit van eiwitten), maar kunnen ook aminozuren afgesplitst worden. In dit laatste geval kunnen één of meerdere aminozuren aan de N-terminus verwijderd worden waardoor ze N-terminaal starten met een ander aminozuur.

Een ander typisch voorbeeld van posttranslationele modificatie is insuline. Dit eiwit wordt na de translatie nog verschillende keren verknipt en gemodificeerd alvorens het functioneel actief is.

P.S.: Ik heb je topic ook verplaatst naar het vakforum voor moleculaire biologie omdat het daar iets beter past.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Eiwitsynthese

Ik heb ook een vraagje rond de eiwitsynthese.

De eiwitsynthese start altijd met het startcodon AUG (Met), maar waarom staan er dan verschillende base nog voor dit AUG?

Waarom wordt er bij transcriptie altijd een stukje basen ervoor en een stukje basen na het stopcodon op mRNA gezet?

Bij een polysoom, starten alle ribosomen dan bij de AUG? Is het doel hierbij gewoon dat er grote hoeveelheden van dat eiwit gemaakt kunnen worden?

Alvast bedankt!

Reageer