Alpha wordt groter bij groter regressiemodel (capm, fama/french, aandelenrendementen)

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Alpha wordt groter bij groter regressiemodel (capm, fama/french, aandelenrendementen)

Beste forumleden,

Ik ben momenteel bezig met de laatste loodjes van mijn masterscriptie over de rendementen van investeringsfondsen. Ik onderzoek of er een anomalie (onregelmatigheid) bestaat in de traditionele investeringstheorie waar je voor meer genomen risico beloond zou moeten worden met een hoger rendement.

Ik gebruik hier 3 regressiemodellen voor die uitvoerig zijn getest en bekend staan om het hoge verklarende karakter). Dit zijn het Capital Asset Pricing Model waarin het rendement wordt uitgelegd als de risicoloze-rente plus een beta, in dit geval hoe risicovol het betreffende aandeel is t.o.v. van de markt:

Rendement = Rf + Beta(Marktrendement - Rf)

Ook gebruik ik het Fama/French 3-factor model en het Carhart 4-factor model.

Ik krijg echter een steeds hogere alpha met opvolging van de modellen.

Capm: 0.00105, FF: 0.00106 en 4F: 0.00120. Mijn supervisor verteld mij dat dit niet kan (aangezien er meerdere verklarende variabelen worden toegevoegd). Mijn vondsten zijn in het bijgevoegde bestand te zien (het gaan om de bottom decile).

Zou iemand mij kunnen vertellen of het echt zo is dat de alpha niet groter hoort te worden en evt. wat de reden ervan zou kunnen zijn dat de alpha toch hoger wordt. Alvast bedankt,
Bijlagen
Factorloadings.jpg
Factorloadings.jpg (190.97 KiB) 264 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Alpha wordt groter bij groter regressiemodel (capm, fama/french, aandelenrendementen)

Opmerking moderator

Verplaatst naar Statistiek.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer