[natuurkunde] Boeken kopen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

Boeken kopen

Hallo,

In de bibliotheek zijn er heel weinig boeken over de wetenschap. Ik zou graag wat meer willen lezen over de wetenschap zoals natuurkunde en scheikunde, alleen ik weet niet goed waar ik op moet letten als ik een boek koop.

Ik zou graag iets willen lezen over de kwantumfysica en daar zoek ik dan ook een boek over, maar ik wil dan niet direct in het diepe duiken, gewoon een opbouwend boek wat goed geschreven is.

Hetzelfde geld voor de scheikunde, ik wil gewoon iets lezen wat opbouwend is en zodoende steeds moeilijkere boeken aanschaffen. Ik had pas gelezen in een boek bijvoorbeeld dat water uit waterstof en zuurstof bestaat, twee gassen dus! Zelf had ik dat misschien ook kunnen bedenken als ik meer ervaring had in de scheikunde, maar als je het zo leest is het gewoon verfrissend.

Concreet is mijn vraag: ''Waar kan ik het beste op letten als ik een boek over de wetenschap ga kopen?''

PS. wel een boek! Geen webpagina's o.i.d.

Gr

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Boeken kopen

Als je eens op websites van universiteiten zoekt naar de cursusfiches van vakken die je interesseren dan vind je vaak een lijst met aanbevolen lectuur. Zulke boeken zijn meestal erg toegankelijk. Voor fysica vind ik 'Physics for Scientists and Engineers' van Fishbane wel goed.

Berichten: 25

Re: Boeken kopen

Hoi Xenion,

Ik heb al een beetje gekeken op de website van de universiteit van Twente naar cursusfiches, maar het vind het niet direct, dus ik zal daar wat dieper op in moeten duiken.

Gisteren heb ik trouwens ook op dit forum een topic gevonden dat gaat over boeken van natuurkunde. Er is ook een topic dat gaat over wiskunde, maar helaas van Scheikunde nog niet gevonden. Ik ben een klein beetje geschrokken van de kosten van die boeken! Sommige vroegen wel tot 300 euro voor een boek.

Ik kan binnenkort het boek ''Physics for Scientists and Engineers'' inzien, dus dat scheelt. Weet je toevallig ook nog een scheikunde boek, dat het alledaagse omschrijft in chemische processen?

Dank je wel (:

PS. ik zoek geen leerboeken, maar leesboeken! In de zin dat het over onderwerpen mag gaan, maar meer het idee geeft van iets, dan dat het in detail gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Boeken kopen

De meeste (ik denk eigenlijk alle, maar goed ;) ) universiteiten hebben ook een bib. Deze bib is wel niet gratis als je geen student/personeelslid bent, maar normaal kan je er wel dagpasjes of iets dergelijks kopen. Waarschijnlijk vind je daar ook heel wat van de interessante boeken en kan je ze dan uitlenen.

Verder denk ik dat het voor wiskunde en natuurkunde effectief handiger is om in de betreffende topics te reageren voor specifieke zaken. Of er voor scheikunde ook zo'n topic is weet ik niet. Ik ken ook niet genoeg hiervan om je een goed boek aan te raden.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Boeken kopen

Als je het niet te technisch wil, dan zoek je best naar "populair wetenschappelijke boeken". Daarmee kom ik via Google bijvoorbeeld op deze website terecht. Daar wordt "The Feynmann Lectures" vermeld. Ik heb het zelf niet gelezen, maar dit is naart schijnt wel een erg goed boek.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Boeken kopen

Xenion schreef: wo 21 aug 2013, 18:22
Daar wordt "The Feynmann Lectures" vermeld. Ik heb het zelf niet gelezen, maar dit is naart schijnt wel een erg goed boek.
Het zijn in feite 3 boeken. Ze bevatten de colleges die Feynmann begin jaren 60 aan Caltech (California Institute of Technology) gaf
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer