Springen naar inhoud

kracht rollende vrachtwagen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Nicksnut

    Nicksnut


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2013 - 15:19

Een vrachtwagen weegt 10.000 kg. De vrachtwagen wordt zonder gebruik te maken van de motor voortgetrokken door een lier o.i.d. De remmen zijn gelost en de vrachtwagen rolt over vlak asfalt zonder helling. Hoe bereken je de kracht die de lier nodig heeft om de vrachtwagen voort te trekken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Anton_v_U

    Anton_v_U


  • >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 21 augustus 2013 - 15:30

Wat is het natuurkundige principe waarvan je gebruik moet maken?
Welke krachten werken op de vrachtwagen, welke zijn van belang en welke niet (en waarom?)

Zoals je het stelt is de opgave niet op te lossen.
Welk gegeven missen we nog?

#3

Nicksnut

    Nicksnut


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2013 - 15:42

Hmm, het is even geleden dat ik op school zat. Natuurkundig principe is denk ik versnellen en krachten die meewerken zijn wrijving van gewicht vrachtwagen dat op wiellagers drukt en weerstand van banden op wegdek.

#4

Anton_v_U

    Anton_v_U


  • >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 21 augustus 2013 - 17:30

Ok, dan op een minder schoolse manier.

Het natuurkundige principe is dat een voorwerp pas in beweging komt als er een totaalkracht op werkt. Als je steeds een beetje harder aan een vrachtwagen trekt komt hij eerst niet in beweging omdat de wrijvingskracht gelijk is aan de trekkracht. Als je de kracht laat toenemen komt er een punt dat de wrijvingskracht het verliest. Als het ding eenmaal beweegt denk ik dat in de praktijk de wrijvingskracht een beetje afneemt en daarna bij toenemende snelheid weer toeneemt.

De snelheid waarmee de snelheid toeneemt, de versnelling is evenredig met de totaalkracht en omgekeerd evenredig met de massa.

Het hangt dus af van wrijvingskrachten. In het begin overheerst de rolwrijving en die hangt af van de banden en de massa.

Schatting: een gemiddelde volwassen man kan een auto van 1000 kg op gang duwen, laten we zeggen met 800N kracht.
Rolwrijving is evenredig met de normaalkracht dus een eerste schatting is dat je 10 van zulke kerels nodig hebt om jouw vrachtwagen op gang te helpen. Ordegrootte 8000N dus. Dit is een heel ruwe schatting want er is nog een evenredigheidsconstante die ook nog wordt beïnvloed door wielen en bandenspanning.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures