[scheikunde] PPM

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

PPM

Vinylchloride, C2H3Cl , wordt gebruikt als grondstof voor de aanmaak van PVC.

Het is een brandbaar gas en ingedeeld als gevaarlijke stof.

De maximaal aanvaardbare concentratie (MAC) van giftige stoffen wordt door de wet vastgelegd. De MAC van vinylchloride bedraagt 8,4 mg/m³.

In de industrie drukt men de MAC voor gassen meestal uit in ppm (parts per million=volumedelen per miljoen).

gegeven: A©= 12 A(Cl)=35,5 A(H)=1

Hoeveel bedraagt de MAC voor vinylchloride in ppm?

<A> 3 ppm

<B> 6 ppm

<C> 130 ppm

<D> 6000 ppm

Kan iemand mij helpen?

Berichten: 12.262

Re: PPM


gegeven: A©= 12 A(Cl)=35,5 A(H)=1


Wat betekent deze informatie precies?
Victory through technology

Berichten: 5

Re: PPM

Benm schreef: do 22 aug 2013, 02:25
Wat betekent deze informatie precies?


't is de molaire massa

MM(C)=12mol/l

MM(Cl)=35.5mol/l

MM(H)=1mol/l

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: PPM

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 12.262

Re: PPM

De molaire massa, gegeven in mol per liter?

Ik ben alweer een tijdje klaar met middelbaar onderwijs, maar als iemand snapt wat hier bedoeld of gevraagd wordt, helpt dat er vast aan :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: PPM

Dit voelt een beetje aan als: ik snap het niet, heb er geen zin in en het moet voor maandag af ofzo.

Aan de topicstarter: probeer een beetje nauwkeuriger te zijn en toon wat initiatief. Anders hebben de helpers er ook niet veel zin in.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: PPM

anastasia.mocri schreef: do 22 aug 2013, 08:02
't is de molaire massa

MM©=12mol/l

MM(Cl)=35.5mol/l

MM(H)=1mol/l
dat drukken we dan niet uit in mol/L (liefst grote L, relatief recente -d.w.z. sinds een jaar of tien geloof ik- internationale aanbeveling) maar in g/mol (aantal grammen per mol stof dus)
  1. met deze gegevens bereken je de massa van 1 mol vinylchloride
  2. vervolgens bereken je met hoeveel mol vinylchloride die 8,4 mg dan overeenkomt. (x)
  3. dan bereken je hoeveel mol gasdeeltjes (en het soort gas is onbelangrijk, denk aan de algemene gaswet) er in een kuub gas zitten bij standaarddruk en -temperatuur. (y)
  4. de verhouding x/y is dan de deeltjesverhouding deeltjes vinylchloride op deeltjes totaal (wild voorbeeld 5 op 200 000) . die moet je nog omrekenen naar een deeltjesverhouding vinylchloride op een miljoen deeltjes (in dit wilde voorbeeld dan 25 per miljoen, oftewel 25 ppm)
kom maar eens met je uitwerking van elk van deze stappen, kunnen we eventuele fouten eruithalen voor je.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: PPM

Toch begrijp ik van deze notatie niets: Er staat iets als:

MM(Cl)=35.5mol/l

Gezien het getal moet dat er denk ik op duiden dat de atoommassa van chloor 35.5 is, maar dat zou een notatie als 35.5g/mol verantwoorden, niet is over molen per liter. Als dit daadwerkelijk zo in een opgave stond zou ik toch eens een hartig woordje wisselen met degene die de opgave bedacht heeft.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: PPM

Benm schreef: vr 23 aug 2013, 01:45
Toch begrijp ik van deze notatie niets: Er staat iets als:

MM(Cl)=35.5mol/l
dat kan niet anders dan een (over)schrijf/type/drukfout zijn
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: PPM

Tja, normaliter zeur ik echt niet over een misgeplaatste letter of iets dergelijks, maar dit gaat qua typefout wel erg ver. Mol en gram omdraaien kan nog gebeuren, maar hoe je van g/mol (of u) naar mol/l komt blijft wonderlijk!
Victory through technology

Berichten: 244

Re: PPM

TS,

je wilt naar ppm = part per million. Oftewel: aantal deeltjes per miljoen deeltjes.

Je weet dat je 8,4 mg (dus deeltjes, zo mag je het nu zien) VC in lucht hebt per m3. Dan is het vrij makkelijk...

Je hebt deeltjes nu in mg uitgedrukt, dan moet je dat met de m3 lucht ook doen. Iets met dichtheid...

Succes.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: PPM

pimmodenhollander1 schreef: di 27 aug 2013, 19:17
Je hebt deeltjes nu in mg uitgedrukt, dan moet je dat met de m3 lucht ook doen. Iets met dichtheid...
in dat geval kom je uit op ppmm, oftewel een massa-ppm. Dat is hier niet de bedoeling, de vraag zoekt een ppmV, een volume-ppm. Dat komt alleen op hetzelfde neer indien alle deeltjes een (nagenoeg) gelijke massa per deeltje hebben.

Mijn stappenplan in bericht nr 7 neemt in die zin overigens ook een zijweg, want eigenlijk suggereer ik daar een ppmp (aantal deeltjes per miljoen deeltjes) te berekenen. Dát komt in het geval van gassen echter wél (nagenoeg) overeen met ppmV, (in het geval van ideale gassen zelfs helemaal) omdat in een gas elk deeltje evenveel ruimte inneemt (algemene gaswet pV= nRT, waarin V en n rechtevenredig zijn en dus ook steeds dezelfde verhoudingen zullen kennen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: PPM

Een aanduiding in ppm zonder verdere specificatie slaat altijd om ppmV. Als je een liter chloorgas loslaat in een kuub lucht dan zit je aan 999 ppm. Qya massa bestaat dat mengsel uit meer dan 1 massa-promille chloor, maar daar slaat de ppm waarde niet op.
Victory through technology

Reageer