[scheikunde] Buffer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 246

Buffer

Hallo,

Als je een oplossing van een zwak zuur hebt. Bijv. HAc+H2O<--->H3O + Ac

En je voegt bijvoorbeeld NaAc toe. Waardoor de concentratie van Ac stijgt. Dan krijg je een zure buffer toch?(de verhouding met HAc moet dan 1:10 zijn enzo).

Maar als je de concentratie van Ac zoveel laat toenemen dat het gelijk is aan de concentratie van HAc. Dan geldt dus pH=pKz+log(Ac/Hac). log(1)=0

pH=pKa=4.74

Toen je alleen het zwak zuur had in water had je neem ik aan een veel lager pH. Maar nu je zoveel Ac hebt toegevoegd dat de concentratie gelijk is aan HAc is de pH ineens gelijk aan pKz en dus 4.74.

Maar hoe moet ik dit verklaren. Want als je naar het evenwicht kijkt.HAc+H2O<--->H3O + Ac

Als je de concentratie Ac verhoogd dan moet het evenwicht toch naar links schuiven? Dan zou je juist denken dat de concentratie H3O juist zou afnemen en niet toenemen.

Alvast dank

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Buffer

Het klopt dat als je Ac- toevoegt dat dan [H3O+] afneemt.

Maar wat gebeurt er met de pH als de concentratie [H3O+] afneemt?

Berichten: 246

Re: Buffer

de pH moet dan toenemen. Maar ik dacht dat de pH van het zwak zuur hoger was toen het nog alleen in de oplossing was, dan toen je Ac- concentratie verhoogde. Maar dat is dus niet zo. (niet goed gekeken)Dus nu snap ik het. :)

Berichten: 246

Re: Buffer

Maar ik het nu een andere vraag: Waarom wordt de concentratie van H3O+ verwaarloosd als je bij een zwak zuur een sterke base doet? Ik weet dat de H3O concentratie heel laag is vergeleken met het zwak zuur. Maar alsnog. Die kleine concentratie van een zwak zuur veroorzaakt toch wel altijd een redelijke verlaging van de pH.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Buffer

Je doet een sterke base bij een zwak zuur.

Aan welke verhouding moet ik dan denken? Een beetje, één op één of zoveel dat HAc/Ac- in de bufferverhouding aanwezig is?

Berichten: 246

Re: Buffer

Bij alle drie de gevallen eigenlijk zie ik dat ze het verwaarlozen. Omdat ze steeds het base laten reageren met HAc en niet met H3O+ die natuurlijk ook in de oplossing aanwezig is. En dan krijg je bepaalde eindconcentraties van HAc en de geconjugeerde base ervan. En krijg je dus vervolgens een bufferberekening (Bij die bufferberekening gaan ze dan ook uit van 0M H3O+) waardoor je de pH kunt bepalen. ------> (pH=pKz+log(Ac/HAc)).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Buffer

In een oplossing van HAc en Ac- stelt zich het volgende evenwicht in:

HAc + H2O
\(\leftrightharpoons\)
H3O+ + Ac-

Als je OH- toevoegt wordt er H3O+ weggenomen en schuift het evenwicht naar rechts. Er wordt dan zo HAc omgezet in Ac- . In de nieuwe evenwichtssituatie zal er dan in verhouding minder HAc en meer Ac- aanwezig zijn.

Er moet echter ook aan de evenwichtsvoorwaarde voldaan worden.
\( Ka =\frac{[H^{+}]*[Ac^{-}]}{[HAc]} \)
Als de breuk Ac-/HAc groter wordt moet H3O+ kleiner worden om weer gelijk te zijn aan Ka, de zuurconstante. De verhouding Ac-/HAc bepaalt dus de concentratie H3O+ in de evenwichtssituatie en daarmee ook de pH. En de concentratie H3O+ wordt zeker niet verwaarloosd.

Reageer