relatieve vochtigheid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

relatieve vochtigheid

Beste forumleden,

Ik ben bezig met een rekensommetje maar ik kom er niet uit. Gesteld is een aangezogen lucht die verzadigd is met vocht bij 90 graden en 100kPa relatieve vochtigheid van 100%.

Mijn vraag is hoe ik nu kan berekenen uit hoeveel gram vocht en hoeveel gram lucht dit mengsel bestaat.

Ik heb gekeken naar de druk van water bij 90 graden en dat is 70kPa dus met de wet van Dalton zal het gedeelte lucht een druk van 30kPa moeten hebben. Is het nu zo dat als een mol lucht 28,8g maal 30 vermenigdvuldig moet worden en een mol water 18g maal 70 vermenigdvuldig moet worden?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: relatieve vochtigheid

Als je 1000 g van die natte warme lucht hebt bevat die 700 g water en 300 g lucht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: relatieve vochtigheid

Ja kwam er ook net achter. Ik heb het zelf met een beetje te grote omweg berekend. Viel me al op dat jij vaker met een veel simpelere oplossing komt. Bedankt in ieder geval.

Dan nog een klein vraagje hoe kan ik nu het volume berekenen van de deze samenstelling?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: relatieve vochtigheid

Ik denk dat een deel van de oplossing voor dat volumeprobleem al in je "omweg"berekeningen zit.

De hamvraag is hoeveel natte warme lucht je in totaal hebt (dat zie ik nergens in je gegevens).

Daarna heb je twee methoden:

1) Praten we bijvoorbeeld over die ene kilo die ik aannam, dan kun je van 700 g waterdamp uitrekenen hoeveel mol dat is. Idem voor 300 g lucht. Natte lucht is weliswaar geen ideaal gas, maar je zou pV=nRT kunnen toepassen.

2) En je zou de BINAS-tabel 12 erbij kunnen pakken met de dichtheden van lucht resp. waterdamp bij de gegeven temperaturen, waarmee je voor die temperaturen je volume waterdamp resp lcht kan uitrekenen. met pV/T= constant reken je die volumes om naar de volumes bij 90 C.

Beide methodes moeten bij benadering dezelfde resultaten geven, methode 2 zal nauwkeuriger zijn (uitgaande van een nauwkeurig BINAS)

succes
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: relatieve vochtigheid

Bij het berekenen van het volume moet natuurlijk rekening gehouden worden met de druk. De druk is 100kPa, maar als ik in de stoomtabel het specifiek volume van damp bij 90 graden opzoek is dit bij een druk van 0,7bar. Moet ik het volume van lucht dan berekenen bij een druk van 0,3bar?

Voor het mengsel van 1000g warme vochtige lucht (700g damp, 300g lucht) bij 90 graden en 100kPa dan kom ik op een volume van 1,933m3. Ik ben gekomen op dit antwoord door in de stoomtabel het specifieke volume gas op te zoeken bij 90 graden = 2,361m3/kg dit maal 0,7kg geeft een volume van 1,621m3.

Voor lucht heb ik gekeken naar de tabel atmosferische eigenschappen en de dichtheid bij 90 graden opgezocht. Voor lucht bij 90 graden = 0,96kg/m3 en geeft dus 1,041m3/kg. Dit maal 0,3 geeft een volume van 0,312m3. Bij elkaar kom ik dan op een volume van 1,933m3.

Ik weet alleen niet of ik goed zit met de druk. Aangezien de gevonden dichtheid van lucht bij atmosferische omstandigheden (mag ik uit gaan van 1bar) en uit de stoomtabel 0,7bar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: relatieve vochtigheid

Zo te lezen zit je fout, tenzij er een kronkel in die tabellen zit die uit je verhaal niet naar voren komt. Ik kan de tabellen die je noemt in BINAS niet vinden, en dus heb ik ze (tenzij ik er overheen kijk) niet, en dus kan ik je gegevens niet checken.

Maar hoe dan ook, deze bewering:
maar als ik in de stoomtabel het specifiek volume van damp bij 90 graden opzoek is dit bij een druk van 0,7bar. Moet ik het volume van lucht dan berekenen bij een druk van 0,3bar?
illustreert een denkfout. Beide gassen zitten samen in een vat, en bevinden zich onder een gezamenlijke druk van 100 kPa (afgerond 1 bar).

laat ik methode 2 eens toepassen, en maar hopen dat jij mijn cijfers in jouw tabellen kan terugvinden, dat werkt misschien het beste hier.

Je wil het volume weten van 1000 g lucht, T= 363 K, bestaande uit 300 g lucht en 700 g waterdamp.

dichtheid lucht: binas tabel 12, bij 273 K en po: 1,293kg/m3

300 g lucht, ==> volume bij 273 K is 300/1293= 0,232 m3

p.V/T = constant. Ook bij die 90°C werken we volgens je gegevens nog steeds met een druk van 100 kPa, we krijgen dus isobare uitzetting (uitzetting en opwarming bij gelijke druk)

po.V(273K) / 273 = po.V(363K) / 363

po valt dus sowieso weg, de rest invullen:

0,232 / 273 = V(363K) / 363

beide zijden vermenigvuldigen met 363:

V(363K) = 0,232 *363 / 273 = 0,3085 m3

dichtheid waterdamp: binas tabel 12, bij 373 K en po: 0,598 kg/m3

700 g waterdamp, ==> volume bij 373 K is 700/598= 1,1706 m3

zelfde rekenwijze als bij lucht:

V(363K) = 1,1706*363 / 373 = 1,1392 m3

totaal volume met waterdamp verzadigde lucht bij 90°C dus 1,1392 + 0,3085 = 1,44 m3 8)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer