Alcoholtester

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Alcoholtester

Uit nieuwsgierigheid heb ik in een Action-winkel een goedkope digitale alcoholtester gekocht die het alcoholgehalte van de adem (BRAC, in mg/L) meet, en die dit tevens omrekent in het alcoholgehalte van het bloed (BAC = 2·BRAC, in ‰). Het proefkonijn (ik, zei de gek) kreeg bij de eerste proef 1 flesje bier in korte tijd te drinken, en bij de tweede proef 2 flesjes. Hieronder het resultaat.
Alcohol.png
Alcohol.png (7.77 KiB) 536 keer bekeken
De schuine rechte lijnen zijn een simpel model waarin het lichaam de alcohol afbreekt in een constant tempo: BAC (‰) = 21 n/m - 0.17 t (Widmarkformule), waarin n het aantal Nederlandse standaardglazen (12.5 ml alcohol) is, m de massa van de persoon (kg), en t de tijd in uren. 1 flesje bier (3 dL, 5%) = 1.3 standaardglas. De horizontale lijnen geven aan wanneer een automobilist een boete krijgt, en wanneer zijn rijbewijs wordt ingenomen.

Het lijkt erop dat de tester het alcoholgehalte zwaar overschat, en dat de waarde in het display wordt afgekapt bij 2‰ om het minder absurd te laten lijken. Op de tester staat een CE-keurmerk. Zegt dat keurmerk iets over de betrouwbaarheid?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Alcoholtester

De CE norm bestaat uit een heleboel onderdelen, maar die betreffen de veiligheid van een apparaat en de storing van radio-apparatuur in de buurt. Volgens mij niet een garantie van het resultaat. Een apparaat zonder keurmerk mag niet worden verkocht in de EU. De fabrikant kan zo'n label zelf aanbrengen als ze op verzoek kunnen aantonen te hebben gecontroleerd of aan de normen wordt voldaan. Soms staan de nummers van de normen waaraan het apparaat moet voldoen ernaast.

Zoals je laat zien is het resultaat van deze tester bizar....

Berichten: 12.262

Re: Alcoholtester

Het CE keurmerk gaat inderdaad vnl over veiligheid, niet over functionaliteit van een electrisch apparaat.

Dat dit apparaat na 1 flesje bier gedurende een uur nog een promillage van 2 aangeeft zegt denk ik genoeg over de betrouwbaarheid van de meting: compleet nutteloos.

Tenzij je een elfje van 25 kilo bent haal je nooit een waarde van 2 promille na i flesje bier, en als je dat nivo haalde van 1 flesje bier dan zou je van 2 flesjes bier tegen een levensbedreigend nivo van 4 promille aan zitten.

Het lijkt erop dat dit apparaatje wel in staat is alcohol te bepalen in kwalitatieve zin, maar dat de kwantitatieve resultaten volstrekt onbetrouwbaar zijn. Wellicht is het vergelijkbaar met de nieuwe apparaatjes die de politie als pre-screening gebruikt waarbij je in een trechtertje moet blazen (niet in een pijpje zoals bij de normale voorselectie).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Alcoholtester

De alcoholtester is misschien een populair winkelproduct geworden omdat hij vorig jaar aanwezig moest zijn in elke auto die door Frankrijk reed, op straffe van een boete. Hij moest voorzien zijn van het Franse "NF" keurmerk. Dat keurmerk staat niet op mijn tester, maar misschien heeft de fabrikant hem overgevoelig ontworpen om gegarandeerd aan het keurmerk te voldoen.

Berichten: 12.262

Re: Alcoholtester

Dat franse ding werkt anders - dat is een chemische reactie, en is ook maar voor eenmalig gebruik geschikt. Wat op zich wel weer geinig is, gezien ze wettelijk verplicht zijn, en je er dus 2 moet kopen wil je er daadwerkelijk eentje kunnen gebruiken :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Alcoholtester

Toch is het verschil niet zo groot: Het is niet fundenteel onmogelijk een herbruikbaar apparaat voor de Franse wette gebruiken, alleen is er nog geen enkele goedgekeurd....

Een electronische alcotester met een wat betere reputatie dan wat **** wordt beschreven is overigens ook niet extreem duur: voor ca 30 euro heb je een apparaat voor privé-gebruik.

Berichten: 12.262

Re: Alcoholtester

Fundamenteel onmogelijk is het sowieso niet - ik neem aan dat de franse politie gelijksoortige herbruikbare alcoholtesters heeft als de nederlandse, en die zullen aan de norm voldoen (evt periodiek geijkt). Of ze aan consumenten verkocht worden weet ik niet.

Maar goed, je hebt apparaatjes tussen zeg 20 en 100 euro die heel redelijk lijken te werken. Nadeel is dat ze meestal getest worden met maar 1 exemplaar, dus of het dan representatief is voor de hele voorraad is nog maar te bezien.
Victory through technology

Reageer