Voedingsstoffen in gras / veilige boombladeren ?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 567

Voedingsstoffen in gras / veilige boombladeren ?

Ik weet dat gras of andere veelvoorkomende planten in de de natuur niet verteren vanwege hun moeilijk verteerbare cellulose.

Ik weet ook dat er in gras vitamine C zit. In het sap dus.

Zit er in het sap van gras en andere wilde planten / veilige boombladeren, nog meerdere vitaminen en mineralen.

En nu mijn vraag : Is het aan te raden vanwege bovenstaande, in "hongersnoodgebieden" de mensen op kleine hoeveelheden gras / veilige boombladeren te laten kauwen vanwege vitaminen en mineralen in het sap, en om dit laatste geen tekorten te krijgen ?

Berichten: 12.262

Re: Voedingsstoffen in gras / veilige boombladeren ?

Dat lijtk me van wel. Bij extreme honger eten mensen de raarste dingen, ook om van het hongergevoel af te komen. Soms is dat zelfs grond/klei of iets dergelijks. Als er geen enkel ander voedsel is denk ik dat gras eten best een acceptabele bezigheid is: Er komen wat vitamines en een minimale hoeveelheid calorien vrij als je dat als mens doet, en het houdt je spijsvertering ook in beweging.

Iets soortgelijks zal voor veel andere gewassen gelden: als het niet giftig is kun je het in principe eten. Denk daarbij ook aan boomschors en dergelijke. Bij bepaalde soorten bevat dat bovendien een redelijke hoeveelheid vrije suikers. Geen feestmaal en weinig kans dat je er voldoende voeding uit zult halen, maar het is beter dan niets.
Victory through technology

Berichten: 567

Re: Voedingsstoffen in gras / veilige boombladeren ?

Ik moet even verifiëren: Als men in gebieden waar het altijd magere eenzijdige kost is (bijv. steeds witte rijst); is het daar mogelijk uit wilde planten (bijv. gras) het tekort aan vitaminen en mineralen te halen ?

Berichten: 12.262

Re: Voedingsstoffen in gras / veilige boombladeren ?

In principe niet, althans niet tot waardes die in de buurt komen van de westerse ADH's.

Voldoende binnenkrijgen van alle vitamines en mineralen is op een westers dieet al problematisch. Iemand die vrijwel al zn calorien betrekt uit witte rijst zal zeker deficienties ontwikkelen. Aan de andere kant helpt ieder beetje in een dergelijke noodsituatie en kan het best verstandig zijn wat gras, bladeren oid te eten om nog een beetje vitamine c binnen te krijgen.

Er is een vrij groot gat tussen onze aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamines en een dusdanig lage inname dat je daadwerkelijk ziek wordt door deficientie. Zeker als het om een tijdelijke situatie gaat kan ik me voorstellen dat het verstandig is relatief oneetbare zaken als gras toch te eten als aanvulling.
Victory through technology

Berichten: 567

Re: Voedingsstoffen in gras / veilige boombladeren ?

Tja, het probleem hier is ook soms dat men het gewoon vertikt om groenten en fruit te eten, ofwel omdat men het te duur vind .

Een diëtist zegde eens dat groenten en fruit kanker tegen gaat. Maar dat is een ander onderwerp.

Berichten: 12.262

Re: Voedingsstoffen in gras / veilige boombladeren ?

Dat men in het westen de ADH niet haalt kan inderdaad wel aan voedingskeuze liggen, al zijn er genoeg supplementen, en voedingsmiddelen waar vitaminen aan zijn toegevoegd (denk aan sapjes, boter etc).

Voor zover ik weet is ziekte door vitaminedeficientie in nederland een behoorlijk zeldzaam verschijnsel. Onder drugs of alcoholverslaafden zal het nog wel eens voorkomen, maar bij iemand die welliswaar ongezond maar wel in normale hoeveelheden eet zie ik het ook niet zo snel gebeuren.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Voedingsstoffen in gras / veilige boombladeren ?

Paardebloemen bevatten ook veel vitaminen en mineralen en de hele plant is eetbaar, ook zijn naaldbomen erg rijk aan vitamine C, je kan er erg goed thee van zetten.
Een rondje om de maan lijkt mij ook wel leuk :D

Berichten: 216

Re: Voedingsstoffen in gras / veilige boombladeren ?

Geef mij maar een portie brandnetels (rauw weliswaar) 8-) , natuurlijk eerst wel even afspoelen anders wordt het een pijnlijke zaak. Rijk aan ijzer en vitamine C, ideale combo.

Berichten: 12.262

Re: Voedingsstoffen in gras / veilige boombladeren ?

Tja, voor elk wat wils. Kaas met brandnetels is ook wel smakelijk ;)

Zaak is en blijft natuurlijk wel dat het absoluut niet noodzakelijk is dergelijke dingen te eten als je je beter kunt veroorloven. Claims als 'rijk aan vitamine X' of 'mineraal Y' zijn aardig, maar in onze samenleving ook behoorlijk nutteloos.

Niet dat dergelijke claims onwaar zijn, maar mer omdat de gemiddelde mens er helemaal niets aan heeft gezien er van deficientie nauwelijks sprake is. De gevallen waarin je dat wel ziet zijn meestal mensen die het toch al zo moeilijk hebben dat ze zich geen acceptabele voeding kunnen veroorloven.
Victory through technology

Berichten: 216

Re: Voedingsstoffen in gras / veilige boombladeren ?

Kaas met brandnetels? Dat heb ik nog niet geprobeerd, klinkt ook niet erg smakelijk om eerlijk te zijn, nuja, ik ben geen kaasvreter, zal daar wel aan liggen ;) .

Natuurlijk is het geen noodzaak deze zaken te nuttigen als je je andere middelen kan veroorloven (niet iedereen heeft dan ook een kruidentuin of een lokale kruidenier), dat maakt dat we dan ook voor een stuk verplicht zijn om over te schakelen op klaargemaakte middelen en dus een meer "gemedicaliseerde" vorm (zie het merk A. Vogel).

Nochtans is en blijft het een goed alternatief voor mensen die niet zo pilletjesgezind zijn en/of om andere reden bepaalde medicatie niet (willen) innemen, om op die manier toch enige reserve op te bouwen / kleine tekorten aan te vullen (bv; menstruerende vrouwen met risico op een ijzertekort).

Waarmee je me niet hoort zeggen dat ik zulke dingen aanprijs om enkel en alleen dienst te doen als zogezegd "medicijn" ter behandeling van één of andere aandoening veroorzaakt door een vitamine(n)tekort, helemaal niet.

Wél lijkt het me een verstandige keuze om het in je voedingspatroon op te nemen, ter vervanging voor o.a. de alomgekende multisupplementen (welke veel mensen tegenwoordig toch innemen, of ze nu te maken hebben met een tekort of niet). Ook al is hier veel controverse rond, maar bonne.

Daarnaast ben ik niet helemaal op de hoogte van netels en in welke mate zij matige ijzer en andere tekorten kunnen aanvullen. Onderstaande bron meent wel dat het een prima alternatief is. (Allen naar Turkije!)

Cell Mol Biol (Noisy-le-grand). 2013 Nov 3;Suppl 59:OL1882-8.

Evaluation of antioxidant properties, elemental and phenolic contents composition of wildnettle (Urtica dioica L.) from Tunceli in Turkey.

Wild nettle (Urtica dioica L.) types were sampled from different geographical regions in Tunceli (Turkey) to determine their mineral, vitamin, phenolic contents and their antioxidant properties. The total phenol varied from 37.419 ± 0.380 to 19.182 ± 1.00 mg of GAEs g(-1) of dry nettle. The highest radical scavenging effect was observed in Mazgirt parting of the ways 7.5 km with 33.70 ± 0.849 mg mL(-1). The highest reducing power was observed in the nettles from Mazgirt parting of the ways 7.5 km. Among the various macronutrients estimated in the plant samples, potassium was present in the highest quantity followed by calcium and phosphate. Kaempferol and resveratrol were not determined in some nettle samples but rutin levels were determined in all samples. Vitamin A concentrations were ranged between 13.64 ± 1.90 and 5.74 ± 1.00 (mg kg(-1) dry weight). These results show that Urtica dioica L. collected from Tunceli in Turkey could be considered as a natural alternative source for food, pharmacology and medicine sectors.

Berichten: 12.262

Re: Voedingsstoffen in gras / veilige boombladeren ?

Brandnetelkaas is zoiets als mosterd, kruidnagel of komijnenkaas, je kan het lekker vinden of niet. Geen van die kazen eet je omdat je brandnetels, mosterd of komijnen nodig hebt.

In geval van brandnetels is hoogstens interessant dat ze rauw gevaarlijk zijn, maar gekookt en dergelijke behoorlijk goed eetbaar.

Het onderwerp begon echter met de vraag of het verstandig is niet-giftige zaken als gras, bladeren etc te eten in geval van hongersnood. Gekookte brandnetels zou ik gerust aan het rijtje 'wel eten in geval van hongersnood' toevoegen - schadelijk is het niet, en er zitten wat nuttige mineralen in.

Uiteraard zijn de mineralen die je uit een voedingssupplment haalt superieur in samenstelling, betrouwbare dosering en dergelijke, maar in geval van een voedseltekort ga ik ervan uit dat je niet toevallig op een verdwaald pallet davitamon in de woesternij gestrand bent :)
Victory through technology

Berichten: 216

Re: Voedingsstoffen in gras / veilige boombladeren ?

Ik dacht dat je bedoelde, gekookte brandnetels in een kaassaus of dergelijke (vandaar mijn iets of wat afwijzende reactie).

Er zijn weldegelijk delen van de brandnetel die je rauw kan nuttigen. Maar het is inderdaad naast de kwestie, ik dacht gewoon dat het een leuke aanvulling zou zijn. Daarnaast moet je natuurlijk wel op de hoogte zijn van welke delen je effectief kan gebruiken en uiteraard ga ik ervan uit dat niet iedereen die kennis heeft.
Benm schreef: ma 06 jan 2014, 02:51
..maar in geval van een voedseltekort ga ik ervan uit dat je niet toevallig op een verdwaald pallet davitamon in de woesternij gestrand bent :)
Off-topic

Dat weet ik zo nog niet... ik ga ervan uit dat als je verdwaald daar waar het niet afgelegen is, er wel hier of daar mensen wonen of iemand rondloopt die je kan aanspreken om op die manier aan eten te geraken. Dus de enige reden waarom je op bladeren e.d. moet gaan zien te overleven is wanneer je terecht komt op een plaats waar het (bijna) volledig onbewoond is of de afstanden van de huizen zo wijd uit elkaar liggen dat lopen een onhaalbaar gegeven is, op zo'n plaatsen geraak je ook niet zomaar ( misschien wel als je in slaap valt op een davitamon pallet :) ).

Berichten: 567

Re: Voedingsstoffen in gras / veilige boombladeren ?

Vele plantencellulose is niet verteerbaar voor mensen (bijv. grascellulose) waardoor we er geen koolhydraten uit kunnen halen. Misschien bestaat er wel een procedure om deze polysachariden (in gras bijvoorbeeld) korter te maken waardoor het verteerbaar is en er uiteindelijk glucose uit ontstaat in het verteringsproces bij de mens.

Men zou zo in hongersnoodgebieden bijvoorbeeld verteerbare graskoekjes kunnen maken (de vitaminen en mineralen zijn dan mooi meegenomen)?

Ik denk dan zoals The artist hierboven zegt het een idee is om zoiets te doen, in hongersnoodgebieden, daar waar het onmogelijk is, te voet je voedsel te halen.

Berichten: 216

Re: Voedingsstoffen in gras / veilige boombladeren ?

Gelukkoos schreef: ma 06 jan 2014, 18:57
Ik denk dan zoals The artist hierboven zegt het een idee is om zoiets te doen, in hongersnoodgebieden, daar waar het onmogelijk is, te voet je voedsel te halen.
Heb ik dat gezegd dan? :lol:

In elk geval, dat is ook wat deze mensen die leven in zulke gebieden meestal doen. Vaak wonen zij in hoog (in de bergen) en moeten zij kilometers lopen vooraleer ze aankomen in een gebied waar de bevolkingsdichtheid (als ik het zo kan omschrijven) iets hoger ligt en waar er dus ook meer "winkels" zijn. Complicaties tijdens de zwangerschap doen zich daar niet voor niets meer voor (als je met je dikke buik in dat warme weer eerst nog 25 km moet gaan liggen crossen om te gaan bevallen in een ziekenhuis dat op instorten staat).

Tijdens mijn verblijf in Afrika moest ik zelf ook elke dag enkele km's lopen voor groenten en fruit, en als we geen zin hadden om te wandelen dan kroop iemand van ons in een boom om een kokosnoot te plukken (de mannen onder ons dan ;) ).

Maar even on-topic.

De kinderen daar liepen trouwens allemaal rond met een soort wortel/tak waar ze de hele dag op kauwden (ik ben de naam kwijt van deze wortel maar ik weet het je te zeggen!), deze bleek toch iets of wat voedzame stoffen te bevatten en was bovendien gratis. Bij mijn weten verminderde deze ook het hongergevoel, althans, dat werd me daar toch verteld en was dat ook één van de redenen waarom deze zo vaak werd "geconsumeerd".

Berichten: 12.262

Re: Voedingsstoffen in gras / veilige boombladeren ?

Hongergevoel is een heel sterke prikkel, er zijn wel voorbeelden bekend van mensen die bijvoorbeeld aarde (grond/zand) aten om maar iets in de maag te hebben. Nuttige energie komt daar natuurlijk niet uit, en ik neem aan dat er ook geen gras voorhanden was in die situatie - dat klinkt altijd nog een stuk smakelijker dan zand.

Overigens zijn er wel manieren om cellulose af te breken tot suikers of korte ketens en het op die manier 'eetbaar' te maken. Zoiets kan bijvoorbeeld door fermentatie met de juiste bacterien. Runderen hebben die standaard in hun spijsvertering, en het is mogelijk die bacterien te gebruiken om in, pakweg, een brouwketel, cellulose om te zetten. Het resultaat zal ongetwijfeld onsmakelijk zijn, maar als je de bacterien dood kookt wel eetbaar.
Victory through technology

Reageer