onderaannemer niet in orde met RSZ

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

onderaannemer niet in orde met RSZ

Hallo,

Tijdens mijn stage hoorde ik dat een onderaannemer niet in orde is met zijn RSZ, waarna besloten werd dat er met een andere onderaannemer in zee werd gegaan omdat er anders een zeker risico zou bestaan voor de hoofdaannemer.

Het gaat om een openbaar bouwwerk, maar ik vraag me af wat de juridische achtergrond is van dit alles.

- Wat betekent exact 'niet in orde met RSZ'?

- Wat is het risico dat daardoor op de hoofdaannemer kan komen?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: onderaannemer niet in orde met RSZ

ik ben ook benieuwd naar de correcte uitleg hiervan, aangezien dit een veel voorkomend fenomeen is.

In het kort wil dit zeggen dat er zwartwerk uitgevoerd wordt (al dan niet met medeweten van de onderaannemer, ook "vergeten" aangiftes vallen onder de noemer "niet in orde met de RSZ"). En wanneer er zwartwerk op een werf wordt aangetroffen wordt standaard (en vooral in de openbare sector) alles stilgelegd, wordt alles dubbel gecontroleerd, wordt elke steen 2x omgekeerd tot "ze" (= de bevoegde (belastings-)dienst) weten wat ze mislopen hebben. Wat juist het risico is voor de hoofdaannemer (naast het stilleggen van de werf) weet ik niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: onderaannemer niet in orde met RSZ

In physics I trust schreef: zo 25 aug 2013, 14:35
- Wat is het risico dat daardoor op de hoofdaannemer kan komen?
In België is daar een uitzonderlijke regeling voor getroffen: http://www.gva.be/nieuws/economie/aid1083400/aannemers-hoofdelijk-verantwoordelijk-voor-minimumloon.aspx

In de bouw was die praktijk zodanige schering en inslag.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer