[scheikunde] Ideale gaswet?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 14

Ideale gaswet?

Alvast bedankt voor de antwoorden,

Kan iemand mij in de goede richting sturen met volgend probleem:

Als 200L methaan verbrand en het volume stijgt tot 100.000L wat is de temperatuurstijging. De enige verdere info die je hebt is de densiteit 0.656g/ml.

We zoeken dus T, ik kan uit de densiteit n uitrekenen en V hebben we ook.

Maar P ontbreekt hier dus de ideale gaswet kan ik niet gebruiken of toch?

(PV=nRT)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Ideale gaswet?

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ideale gaswet?

Welke densiteit is dat getal dat wordt gegeven? Begin je bij kamertemperatuur?

Je moet denk ik gebruik maken van de expansie van het volume.

Berichten: 14

Re: Ideale gaswet?

Dat is de densiteit van methaan als ik het aantal mol daaruit reken kom ik op 8179,55mol. Dit is de weinige info die je zou moeten gebruiken om dit op te lossen dit valt misschien onder enthalpie, delta T? Ik weet het zelf ook niet goed daarom mijn vraag. Alvast bedankt voor het antwoord.

Of je bij kamertemperatuur begint is niet gegeven. Het gaat hier over de expansie van een volume en de verandering van temperatuur in dit systeem.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ideale gaswet?

Tja, werk je echt met een ideaal gas met een dichtheid van 0,6 kg/liter? Wat vind je van die hoeveelheid?

Is er echt niets anders gegeven? Bijvoorbeeld wat voor een soort apparaat dit betreft?

Berichten: 14

Re: Ideale gaswet?

Het is dus de bedoeling de begin en eindtemperatuur te zoeken en zo delta T uit te rekenen. Met deze weinige info V1, V2 en n. Er is verder geen info gegeven. Mijn idee was om T1 uit te rekenen om dan met (V1/T1 = V2/T2) T2 uit te rekenen en zo dan delta T. Maar er is geen info omtrent druk beschikbaar dus ik kan T1 met de ideale gaswet niet uitrekenen het zal dus op een andere manier moeten gebeuren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ideale gaswet?

Maar 40 mol per liter zet je niet aan het nadenken?

Berichten: 14

Re: Ideale gaswet?

Veel?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Ideale gaswet?

dit is een (druk)fout in de opgave.

Het getal komt mooi overeen met de dichtheid van methaan, maar dan in g/L , niet mL

http://en.wikipedia.org/wiki/Methane

EDIT>>>>>>>>>

verder kan het m.i. niet anders of dit hele proces speelt zich af bij standaarddruk, anders blijf je met twee van elkaar afhankelijke onbekenden zitten. Standaarddruk neem ik dan maar aan omdat die gegeven dichtheid daarmee strookt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: Ideale gaswet?

Dat zal inderdaad een fout van mijzelf zijn. Alvast bedankt me hierop te wijzen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ideale gaswet?

Mijn advies is om altijd bij een opgave te blijven nadenken of de getallen "zinvol" zijn! Als je dat hier doet, zie je zelf dat er iets fout zit, en zoek je niet te lang naar een gecompliceerde oplossing.

Berichten: 14

Re: Ideale gaswet?

Stel nu dat men standaarddruk bij de opgave had gestoken, klopt mijn uitleg dan 5 posts hierboven, de manier hoe ik het zou uitrekenen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Ideale gaswet?

maar als ik dat dan eens ruw nareken:

die 200 L x 0,66 g/L = 131 g

131 g :16 g/mol = 8,2 mol

8,2 mol methaan geeft ca 25 mol verbrandingsproduct

25 mol x 22,4 L/mol (bij 273 K en p0) = 560 L

als dat door temperatuurstijging 100 000 L moet worden moet de temperatuur met een factor 100000:560 = 178 toenemen

178 x 273 = 48500 K

out of this world. Er moet nog een gegeven zijn dat stinkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ideale gaswet?

Heb je de reactievergelijking opgesteld en bekeken?

Berichten: 14

Re: Ideale gaswet?

Ik had dat nog niet gedaan = CH4 + 2O2 => 2H2O + CO2 , zie ik iets over het hoofd.

Vergeet a.u.b. niet (eerst jaars chemie :) )

Reageer