Zijn er algen in het grondwater aanwezig?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8

Zijn er algen in het grondwater aanwezig?

Bij de winning van schaliegas wordt er vaak als tegenargument gegeven dat het grondwater vervuild kan worden. Als dat in Nederland zal gebeuren, zal het waarschijnlijk gaan om vervuiling met polyacrylamide of met glutaaraldehyde lijkt mij (aangezien Cuadrilla alleen die twee chemicaliën gaat gebruiken). Glutaaraldehyde is zeer giftig voor algen en ik vroeg mij dus af of

Dit vraag ik mij af, omdat ik benieuwd ben wat voor effect het zal hebben als frackvloeistof in Nederland (dus met glutaaraldehyde en polyacrylamide) het grondwater zal vervuilen. Glutaaraldehyde is namelijk zeer toxisch voor algen.

Daarbij komen dan ook andere vragen, zoals:

Is het gunstig als er algen in het grondwater aanwezig zijn (indien ze aanwezig zijn)?

Wordt het grondwater eerst gezuiverd voordat het gebruikt wordt?

Ik hoop dat iemand mij hier wat meer over kan vertellen. (:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zijn er algen in het grondwater aanwezig?

Algen zijn organismen die licht van de zon gebruiken als energiebron. Die zullen in het grondwater weinig kunnen doen.

Waar heb je het argument gevonden dat grondwater verontreinigd kan worden? In de Verenigde Staten wordt op dit moment veel bericht over schaliegas, maar het werkelijke verhaal gaat over het grote gebruik aan water voor de winning. Dat water komt deels weer door de boorputten terug naar boven, en is dan verontreinigd, o.a. met de stoffen die in de injectievloeistof worden gebruikt. Een verantwoordelijk proces zal ervoor zorgen dat deze stoffen niet in het grondwater terecht komen.

Reageer