Verliezen stoom lekkage in leiding net

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Verliezen stoom lekkage in leiding net

Bij het controleren van de de aardgas verbruiken stuiten ik op een extreem hoog verbruik. Om de oorzaak te achterhalen wou ik bereken hoeveel stoom/energie er verloren gaat door een lekkage in het stoom-net. Er word weinig gemeten en er is dus geringe informatie beschikbaar voor de berekeningen.

Het betreft een stoomleiding met een stoom druk van P = 11,5 bar en een temperatuur van T = 190 Graden Celsius (Flow door de buis is niet bekend) het gat word geschat op D = 5 mm, maakt A = 19.65 mm^2.

Had zelf het idee dat dit niet zo moeilijk moest zijn maar dat viel me toch vies tegen. Mocht iemand mij een zetje in de goeie richting kunnen geven ben ik erg dankbaar.

Gr. Chris

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Verliezen stoom lekkage in leiding net

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter thuis in het subforum Stromingsleer en is daarom verplaatst.

Berichten: 8

Re: Verliezen stoom lekkage in leiding net

Ik begreep dat mijn post niet duidelijk was over gekomen hierbij opnieuw maar dan leesbaar. Het betreft een stuk uit mijn opleidingsdocumentatie waarbij de volumestroom te herleiden is. Als je de volumestroom hebt weet je ook het energieverlies.

Als je een gat prikt in een buis, die onder druk staat spuit de vloeistof er uit.

We zullen afleiden wat het verband is tussen het drukverschil binnen de buis ten opzichte van de atmosferische druk en het volumedebiet door het gat.

Stel dat de oppervlakte van het gat A is. De vloeistof zal er met zekere snelheid v uitstromen. Er zal per dt seconden een hoeveelheid energie uit het vat verdwijnen van 1/2*Δm*v² [Joule]. Het vermogensverlies is dan 1/2*(Δm/Δt)*v² [Watt].

Verder geldt:

Δm/Δt = ρ*ΔV/Δt = ρ*Φ

m=kg

t = seconden

V = m³

met

v = Φ/A is dan voor het vermogensverlies te schrijven:

1/2*(ρ*Φ)* (Φ/A)² dit is ook gelijk aan ΔP*Φ

Dus ΔP= 1/2 * ρ* (Φ/A)² = 1/2 * ρ * A-2*|Φ|*Φ = Rbern*|Φ|*Φ (zo heeft ΔP het teken van Φ)

Met

Rbern= ρ / 2A2

Rbern heet de Bernouilli weerstand of kwadratische uitstroomweerstand met dimensie [kg.m-7]

Ook geldt dan:

Φ = (|P|/P) * √(|P|/Rbern)

Bij laminaire stroming geldt P ≈ Φ , bij turbulente stroming P ≈ Φ1,75

en bij vrije uitstroming P ≈ Φ²

Je zou kunnen zeggen dat de stroming door een gat superturbulent is.

Het oppervlak A van de uitstroomopening waarmee gerekend wordt is niet het werkelijke oppervlak. Door de visceuze eigenschappen van de vloeistof (of het gas!) trekt de vloeistof iets samen en moet A gecorrigeerd worden met een zgn. contractie factor μ, die ook nog afhangt van de vorm van een eventuele felsrand van het gat. Voor een gat zonder felsrand is μ ongeveer 0,7.

Berichten: 3

Re: Verliezen stoom lekkage in leiding net

Rojo Bedankt,

Heb er een hoop documenten op na geslagen maar nergens zoon duidelijke uitleg gevonden als die jij me geeft. Hier kan ik mee aan de slag!

Thanks

&

Physicalattraction Bedankt,

Der ging even iets fout, tnx voor het bijsturen!

Reageer