Leukemie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Leukemie

Hoi, ik heb een vraag over leukemie. Het betreft de reactie op de aanmaak van bloedcellen.

Mijn boek zegt er het volgende over:
Bij iemand die leukemie heeft, bevinden zich abnormaal veel witte bloedcellen in het bloed. Dit wordt veroorzaakt door een vorm van kanker op de plaats waar de witte bloedcellen worden gevormd. Er worden dan uit de stamcellen te veel witte bloedcellen gevormd en te weinig rode bloedcellen en bloedplaatjes.
En Wikipedia zegt:
Bij leukemie wordt het groeiproces van witte bloedcellen op een kwaadaardige manier veranderd. Hierdoor kunnen de bloedcellen zich niet ontwikkelen tot rijpe witte bloedcellen. Door het veranderde groeiproces kunnen de witte bloedcellen hun taak niet meer goed uitvoeren. De taak van witte bloedcellen is het lichaam beschermen tegen ziekteverwekkers. Ook maakt het beenmerg veel te veel witte bloedcellen aan.
Wat mijn vraag nu is: is het aanmaken van te veel witte bloedcellen een reactie op de kankercellen (dat ze die willen vernietigen) van het lichaam zelf of wordt het expres 'uitgelokt' door de kankercellen, en weten ze hoe ze dat proces kunnen manipuleren, omdat ze weten dat de witte bloedcellen zich niet meer volledig kunnen ontwikkelen en de kankercellen dus niks te vrezen hebben?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 22

Re: Leukemie

Leukemie is ingewikkeld omdat er subtypes van zijn en daarbij verschillende genetische mutaties.

Als je een uitrijpingsstoornis hebt in één van de lijnen van witte bloedcellen, door een differentiatiestoornis of zelfs een differentiatiestop, dan krijg je teveel voorlopercellen van witte bloedcellen die in het bloed terecht komen. Leukemie is een verstoorde aanmaak en vaak ook een verhoogde aanmaak. De kankercellen zijn dan een combinatie van cellen die zich omgeremd delen en alleen abnormale witte bloedcellen als dochtercellen krijgen.

Het is alsof het beenmerg onervaren kindsoldaten het slagveld op stuurt.

Wat Biologie voor Jou bedoelt: Door verstoorde en verhoogde aanmaak van witte bloedcellen in het beenmerg, verdringen de abnormale witte bloedcellen de rest van de gezonde bloedvormende cellen die onder andere ook rode bloedcellen en bloedplaatjes maken.

Reageer