Polypeptide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Polypeptide

Hoi, even een kort vraagje. Ik heb het opgezocht op internet, maar wordt er niet veel wijzer van. De Engelstalige Wikipedia geeft wel een mooie beschrijving, zo op het eerste gezicht, maar daarin worden termen gebruikt die ik nu nog niet versta.

Mijn vraag luidt: wat is precies een polypeptide?

Mijn indruk is dat het een molecuul is dat als een soort vuilniswagen overbodige eiwitten wegwerkt, als die niet meer nodig zijn. Ik richt me hier vooral op de stoffen die nodig zijn bij het stollen van bloed bij een wondje (fibrine, plasmine, bloedplasma).
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Polypeptide

Een polypeptide is niets meer dan een polymeer van aan elkaar gebonden aminozuren dmv amidebindingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Polypeptide

Fuzzwood schreef: wo 28 aug 2013, 18:03
Een polypeptide is niets meer dan een polymeer van aan elkaar gebonden aminozuren dmv amidebindingen.
Ok, die indruk had ik al. Dus m.a.w. de eiwitten die nodig waren voor het stollen (bestaande uit aminozuren) worden aan elkaar gebonden; er wordt een polypeptide gevormd. En dit wordt veroorzaakt onder invloed van het enzym plasmine, waarbij de fibrine in de fibrinedraden langzaam worden afgebroken en het gestolde korstje loslaat.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Polypeptide

Niet helemaal. Wanneer men spreekt over een dipeptide bedoelt men daarmee een aaneenschakeling van 2 aminozuren (di = twee). Op dezelfde manier is een tripeptide een aaneenschakeling van 3 aminozuren. Wanneer men nu wil spreken over een aaneenschakeling van veel aminozuren dan spreekt men over een polypeptide (poly = veel). Hoeveel aminozuren dat precies zijn doet er niet toe.

Ieder eiwit bestaat dus uit één of meerdere polypeptideketens die met elkaar interageren.

Waar jij het specifiek over hebt is het enzym plasmine, dat is een eiwit en dus ook een polypeptideketen bestaande uit 810 aminozuren. Dat specifieke eiwit heeft als speciale eigenschap dat het in staat is om andere eiwitten of polypeptideketens (zoals fibrine) te verknippen in kleine stukjes.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Polypeptide

Kravitz schreef: wo 28 aug 2013, 19:35
Niet helemaal. Wanneer men spreekt over een dipeptide bedoelt men daarmee een aaneenschakeling van 2 aminozuren (di = twee). Op dezelfde manier is een tripeptide een aaneenschakeling van 3 aminozuren. Wanneer men nu wil spreken over een aaneenschakeling van veel aminozuren dan spreekt men over een polypeptide (poly = veel). Hoeveel aminozuren dat precies zijn doet er niet toe.

Ieder eiwit bestaat dus uit één of meerdere polypeptideketens die met elkaar interageren.

Waar jij het specifiek over hebt is het enzym plasmine, dat is een eiwit en dus ook een polypeptideketen bestaande uit 810 aminozuren. Dat specifieke eiwit heeft als speciale eigenschap dat het in staat is om andere eiwitten of polypeptideketens (zoals fibrine) te verknippen in kleine stukjes.
Ok top. Peptide is dus de wetenschappelijke benaming voor aminozuur?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Polypeptide

Voor een aaneenschakeling van aminozuren.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Polypeptide

Kravitz schreef: wo 28 aug 2013, 19:54
Voor een aaneenschakeling van aminozuren.
Ah, nu heb ik 'm. Bedankt :)
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Polypeptide

Graag gedaan!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Polypeptide

In een biologische context is dit 100% juist. Een "peptidebinding" is de naam voor elke verbinding tussen een carboxylgroep en een aminegroep. Een synthetisch polypeptide hoeft dus niet per se uit amino-zuren te bestaan, maar kan ook een polymeer zijn dat uit di-amines en di-zuren is opgebouwd.

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Peptidebinding

Reageer