beinvloeden windmolens op zee het weer in nederland en europa?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 116

beinvloeden windmolens op zee het weer in nederland en europa?

Windmolens worden steeds groter en hoger.

er is al eens geconstateerd dat een windmolenpark dat in de luwte van een ander windmolenpark staat minder energie oplevert dan het voorste windmolenpark

ofwel het waait er minder hard dan het zou hebben gedaan zonder windmolenparken.

dit is geen verrassende conclusie.

hoe zit het echter met de regen?

een windmolenpark blokkeert een gedeelte van de wind.

hierdoor zal voor de windmolens een hogere luchtdruk heersen dan boven en naast het windmolenpark.

dit zal als gevolg hebben, dat de wind over en om die windmolenparken zal moeten blazen.

naarmate de windmolenparken groter worden, zal de lucht alleen maar naar boven kunnen uitwijken.

dat betekent dat voor de windmolenparken de lucht gaat stijgen.

die stijgende lucht zal daardoor worden afgekoeld.

dat betekent ook dat die lucht minder vocht zal kunnen vasthouden en dat het voor die windmolens zal gaan regenen.

die regen had waarschijnlijk ergens in nederland of europa moeten vallen.

dat betekent dat het droger gaat worden als gevolg van die windmolens.

nu zullen de strandpachters daar niet over klagen, maar als het effect van die windmolens groot zou blijken te zijn, hebben we wel een probleem.

Berichten: 12.262

Re: beinvloeden windmolens op zee het weer in nederland en europa?

Als je er extreem veel zou plaatsen dan denk ik dat dat wel een realistische verwachting is. Stel dat die dingen 100 meter hoog zijn dan is dat equivalent aan een landschap dat plots 100 meter hoog uit zee oprijst.

Dat zou voor wolkenformatie kunnen zorgen, en ik betwijfel of de strandliefhebbers daar gelukkig van worden: Stel dat er een westenwind staat (nogal gebruikelijk hier) dan is het goed mogelijk dat die wolken alsnog het land op drijven en daar uitregenen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: beinvloeden windmolens op zee het weer in nederland en europa?

Benm schreef: do 29 aug 2013, 02:15
Stel dat die dingen 100 meter hoog zijn dan is dat equivalent aan een landschap dat plots 100 meter hoog uit zee oprijst.
Het lijkt me toch dat de invloed van een stuk landschap (100m hoog) sterk verschilt van dat van een grote hoeveelheid windmolens.

Wind op landschap laat geen andere optie dan aan puur horizontaal gerichte energie een verticale component toe te voegen (=eventueel orografische bewolking, stuwingsneerslag + eventueel tegengesteld effect als ook nog een lijzijde volgt), de grens hierbij ligt zeer strak.

Bij wind op het molenpark wordt de energie natuurlijk wel gemolken maar dat is toch iets anders dan geblokkeerd en van lokale stuwing lijkt me dan toch minder sprake anders zou het park ook nier erg effectief aan zijn gelegd.

Berichten: 116

Re: beinvloeden windmolens op zee het weer in nederland en europa?

voor en achter een windmolen moet per definite een verschil in luchtdruk zijn, anders zou er geen energie opgenomen worden.

bekijk de windmolens als een hek met gaas.

achter de schutting is er geen wind terwijl voor de schutting de wind met een flinke kracht tegen de schutting duwt.

naarmate de verhouding gat, materiaal kleiner wordt zal de druk op het hek groter worden

alleen over de verhouding gat materiaal kan ik niets zinnigs zeggen.

toch lijkt het me dat de mogelijkheid van een weersverandering wel degelijk bestaat.

de vraag is of iemand daar wel eens onderzoek naar heeft gedaan.

het lijkt me in ieder geval prettig te weten voor we europa in een woestijn hebben veranderd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: beinvloeden windmolens op zee het weer in nederland en europa?

ruud_a schreef: do 29 aug 2013, 11:54
voor en achter een windmolen moet per definite een verschil in luchtdruk zijn, anders zou er geen energie opgenomen worden.
Dat trek ik niet in twijfel. Wat ik echter stel is dat de druk verschil niet groot genoeg is, maar belangrijker nog, niet lokaal (verloop ligt verdeelt over het hele park) genoeg is om serieuze stuwing te veroorzaken. Zeker niet in vergelijking tot een massief stuk land van 100m hoog.

Daarnaast zou je ook kunnen aangrijpen dat een windmolenpark juist zorgt voor veel turbulentie en de onderste laag van de atmosfeer juist beter mengt waardoor er minder verschillen zijn in temperatuur en vochtigheid over de eerste 100 m.

In de praktijk heb ik ook nooit de kleinste vorm van condensatie gezien aan de loefzijde van een molenpark.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: beinvloeden windmolens op zee het weer in nederland en europa?

En toch:

Afbeelding

Bron: http://northeastwind...their-location/

(De neutraliteit van bovenstaande website betwijfel ik, maar de foto is authentiek, hier dezelfde foto bij ECN: http://www.ecn.nl/nl/nieuws/newsletter-nl/archief-2009/mei-juni-2009/dirigent-voor-windpark/)).

Ik ben onvoldoende ingelezen in de materie, maar google eens op wind turbine wake effect, zou ik zeggen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: beinvloeden windmolens op zee het weer in nederland en europa?

En kijk eens naar de vorm van die condenswaaier. Vindt condensatie plaats aan de loef of aan de lij zijde? Ziet dit er dus uit al het gevolg van stuwing?

edit: zie nu dat je het antwoord zelf al geeft
maar google eens op wind turbine wake effect, zou ik zeggen.

Berichten: 12.262

Re: beinvloeden windmolens op zee het weer in nederland en europa?

Het is in ieder geval een prachtige foto :)

Het zit eruit alsof een mooi laminaire strom hier veranderd in een turbulente rommel, op zich ook wel te verwachten. Maar je ziet ook dat die turbulenties aanzienlijk grotere hoogtest bereiken dan die van de windmolens zelf.

Je kan je vervolgens afvragen wat er gebeurd met de laag lucht die net iets hoger binnen komt - zou die omhoog gestuwd worden omdat de turbulente laag een hindernis vormt?

Ergens zou ik aannemen dat dit in schaalmodellen is getest, al kan dat wel eens lastig zijn: in een windtunnel heb je wel de luchtstroom, maar normaliter geen temperatuurverschillen tussen luchtlagen en dergelijke. In de situatie zoals op het voorbeeld is dat echter wel van belang - stel dat je condities hebt met relatief warme lucht in de onderste 200 meter, en daarboven een wat koudere laag. Als een deel van die warme lucht omhoog gestuwd wordt door de turbulente lucht achter de molens, dan kan dat best eens zorgen voor lage bewolking en evt regen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: beinvloeden windmolens op zee het weer in nederland en europa?

Benm schreef: do 29 aug 2013, 14:38
Je kan je vervolgens afvragen wat er gebeurd met de laag lucht die net iets hoger binnen komt - zou die omhoog gestuwd worden omdat de turbulente laag een hindernis vormt?
Kenmerkend voor turbulentie is toch juist dat er geen duidelijk scheidsvlak is met de ongestoorde stroming. Het lijkt mij persoonlijk dan ook onwaarschijnlijk dat de turbulente stroming zich als een zodanige laag manifesteert.

Berichten: 12.262

Re: beinvloeden windmolens op zee het weer in nederland en europa?

Het scheidsvlak hoeft toch ook geen harde lijn te zijn?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: beinvloeden windmolens op zee het weer in nederland en europa?

Hoe kan het dan nog een stuwende werking hebben. Een eventueel sneller bewegende kolom lucht boven het molenpark zal als geheel toch nooit opmhoog geforceerd worden. Er vindt juist sterke vermenging plaats.

Stuwing van de ene luchtsoort door de andere zie je juist ontstaan door gebrek aan mening en een strak scheidsvlak zoals bij het passeren van een koufront waarbij de koude lucht de warmere optilt omdat het sneller beweegt zonder dat de twee vermengen.

Reageer