Quantum spin

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 159

Quantum spin

Gewoon uit interesse ben ik wat kwantummechanicavideos aan het bekijken, maar (natuurlijk) ben ik een beetje verward.



Is 'spin' nu echt een fysische eigenschap (bv. manier waarop het draait) of is het een eigenschap dat we niet echt begrijpen maar toch kunnen gebruiken (zoals vaak in kwantummechanica)?

Ik weet dat het wordt beschreven door vectors, maar kan ik hier wat extra info over krijgen?

Alvast bedankt :)

Berichten: 555

Re: Quantum spin

Kort door de bocht spin is spin.

In de klassieke mechanica bestaat de eigenschap spin niet.

Vaak zal je hier en daar lezen dat dit vergelijkbaar is met een rotatie van het deeltje om de eigen as.

Deze vergelijking gaat maar zeer beperkt op, ten eerste beschouwd men puntdeeltjes waarvoor zo'n beweging als dusdanig niet bestaat/ eenduidig beschreven kan worden. Wat echter wel juist is, is dat het een impulsmoment is.

Het beschrijven van spin gebeurd op een manier (nagenoeg) volledig analoog aan de beschrijving van baanimpulsmomenten.

Dat is heel kort even een eenvoudige uitleg. Ik hoor (zie) het wel als je meer informatie zoekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 159

Re: Quantum spin

Dus het is dus niet duidelijk wat spin echt is of hoe het er uit zou zien?

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Quantum spin

Het is wel duidelijk, er is geen klassieke analogie van en bijgevolg is het dus onmogelijk om het met gezond verstand te vatten. Hoe spin beschreven wordt is wel klaar en duidelijk.

Kun jij een kracht zien?

Kun jij een snelheidsvector zien?

Reageer