[natuurkunde] Magnetisch veld van een stroomdragende plaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Magnetisch veld van een stroomdragende plaat

Geleidende rechthoekige lus beweegt met een constante snelheid 4. v weg van een

stroomgeleider met stroom I . De geleidende gesloten lus heeft een weerstand van 0;02 ohm.

.

1. Bereken het magnetische veld t.g.v. de stroom I in de draad overal in de ruimte.

2. Wordt er een stroom genduceerd in de lus? Indien ja, maak een schets van de

richting van deze stroom en bereken deze stroom op het moment geschetst in de

tekening. Indien nee, motiveer.
Bijlagen
Naamloos.png
Naamloos.png (89.4 KiB) 164 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Magnetisch veld van een stroomdragende plaat

om het bij vraag 1 te houden, ben je bekend met de wet van Ampere? zo ja hoe luidt deze wet dan

(je hebt je topic genoemd "'magnetisch veld van een rechthoekige plaat""dit lijkt mij geen juiste benaming""

Berichten: 6

Re: Magnetisch veld van een stroomdragende plaat

De lus beweegt met een constante snelheid en aan de hand van de rechterhandregel wijst het magnetisch veld uit het blad denk ik. Via de wet van ampère is dan :B= μ0.I /(ds) maar wat is dan de uitdrukking voor ds?

Er zal door het magnetisch veld een stroom geinduceerd worden in de lus maar in welke richting loopt deze dan ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Magnetisch veld van een stroomdragende plaat

als die rechthoekige winding zich met een constante snelheid van 10 m/s naar rechts verplaatst, wat gebeurt er dan met de magnetische flux die door de rechthoekige winding gaat? neemt die af in de tijd gezien of neemt die toe in de tijd gezien?
aan de hand van de rechterhandregel wijst het magnetisch veld uit het blad denk ik.
dat van de draad ter plekke van de lus, of dat van het in de lus geïnduceerde veld?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Magnetisch veld van een stroomdragende plaat

het magnetisch veld wijst in het blad, en de magnetische flux die ook in het blad wijst wordt steeds kleiner. begrijp je waarom?

gebruik nu de wet van lentz om de richting van de inductiestroom te bepalen.

Reageer