[scheikunde] Ammonia en zoutzuur titratie scheikunde verslag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Ammonia en zoutzuur titratie scheikunde verslag

Ik heb ammonia getitreerd met zoutzuur (dus ammonia in het bakje, en zoutzuur druppelt erin). Met als indicator fenolrood. Ik vraag me af wat voor concentratie ik aan het berekenen ben? misschien de concentratie ammoniak in ammonia??

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Ammonia en zoutzuur titratie scheikunde verslag

wat zit er allemaal in ammonia? Welke stoffen zijn dan te titreren?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ammonia en zoutzuur titratie scheikunde verslag

Met een titratie meet je normaal gesproken de hoeveelheid van de stof die onderin ligt. En als je dat wilt, kun je dan de concentratie berekenen. Maar het kan ook best andersom: als je de hoeveelheid stof onderin kent, kun je de concentratie van je titreervloeistof bepalen.

Uiteindelijk kun je als je één concentratie kent, met behulp van een titratie de andere uitrekenen

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Ammonia en zoutzuur titratie scheikunde verslag

De formule voor ammonia is NH3(aq). Helpt dit?
Typhoner schreef: zo 01 sep 2013, 15:44
wat zit er allemaal in ammonia? Welke stoffen zijn dan te titreren?
rwwh schreef: zo 01 sep 2013, 15:46
Met een titratie meet je normaal gesproken de hoeveelheid van de stof die onderin ligt. En als je dat wilt, kun je dan de concentratie berekenen. Maar het kan ook best andersom: als je de hoeveelheid stof onderin kent, kun je de concentratie van je titreervloeistof bepalen.

Uiteindelijk kun je als je één concentratie kent, met behulp van een titratie de andere uitrekenen
Wij hebben in het bakje onder de buret ammonia gedaan, 10,00 ml. We rekenen nu dus de concentratie van iets uit, alleen we weten niet van wat? In de buret zat zoutzuur

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ammonia en zoutzuur titratie scheikunde verslag

Tja ik kan natuurlijk ook niet weten wat jullie uitrekenen. Misschien is het wel de concentratie van Helium op de zon. Wat is de berekening die je doet?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Ammonia en zoutzuur titratie scheikunde verslag

je moet, voor je aan een proef begint, wel weten wat je precies wil weten. In ieder geval moet je de concentratie van één van de twee gebruikte vloeistoffen (in de buret of eronder) kennen - en dan kan je die van de andere berekenen. Dus: ken je één van de twee concentraties? Of beter: geef nauwkeurig aan welke gegevens je hebt gekregen/gemeten.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Ammonia en zoutzuur titratie scheikunde verslag

Typhoner schreef: zo 01 sep 2013, 15:53
je moet, voor je aan een proef begint, wel weten wat je precies wil weten. In ieder geval moet je de concentratie van één van de twee gebruikte vloeistoffen (in de buret of eronder) kennen - en dan kan je die van de andere berekenen. Dus: ken je één van de twee concentraties? Of beter: geef nauwkeurig aan welke gegevens je hebt gekregen/gemeten.


We weten de concentratie zoutzuur, namelijk 3,65 mg/ml. dat zat dus in de buret. sorry dat ik het zo onduidelijk formuleer steeds

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Ammonia en zoutzuur titratie scheikunde verslag

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Ammonia en zoutzuur titratie scheikunde verslag

rwwh schreef: zo 01 sep 2013, 15:52
Tja ik kan natuurlijk ook niet weten wat jullie uitrekenen. Misschien is het wel de concentratie van Helium op de zon. Wat is de berekening die je doet?
dit is wat ik tot nu toe heb

NH3 (aq) + HCl (aq) à NH4Cl (aq)

17,03 U 36,46 U 53,49 U

Rio

Titratie 1: Er is 10,00 ml ammonia gebruikt en 14,3 ml zoutzuur.

Titratie 2: Er is 10,00 ml ammonia gebruikt en 12,5 ml zoutzuur.

Titratie 3: Er is 10,00 ml ammonia gebruikt en 11,3 ml zoutzuur.

Titratie gemiddelde: Er is 10,0 ml ammonia gebruikt en 12,7 ml zoutzuur.

Ammonia

Zoutzuur


21,6 mg

46,3 mg

(46,3 mg x 17,03 U) / 36,46 U = 21,6 mg

12,7 ml x 3,65 (mg/ml) = 46,3 mg

3,65 (mg/ml) omdat 0,100 M x 36,46 = 3,65

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Ammonia en zoutzuur titratie scheikunde verslag

Door massaverhoudingen onder je reactievergelijking te zetten concludeer je netjes dat je bekerglaasje ammonia 21,6 mg ammoniak heeft bevat. De meeste berekeningen staan er, maar niet echt in en logisch lijkende volgorde

Je bent bijna klaar. Die 21,6 mg ammoniak zat in 10,0 mL ammonia. De concentratie ammoniak in je ammonia was dus....... g/L

Zonodig nog omrekenen naar mol/L, of massaprocent?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Ammonia en zoutzuur titratie scheikunde verslag

Jan van de Velde schreef: zo 01 sep 2013, 16:48
Door massaverhoudingen onder je reactievergelijking te zetten concludeer je netjes dat je bekerglaasje ammonia 21,6 mg ammoniak heeft bevat. De meeste berekeningen staan er, maar niet echt in en logisch lijkende volgorde

Je bent bijna klaar. Die 21,6 mg ammoniak zat in 10,0 mL ammonia. De concentratie ammoniak in je ammonia was dus....... g/L

Zonodig nog omrekenen naar mol/L, of massaprocent?
Echt heel erg bedankt! Hier heb ik veel aan!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Ammonia en zoutzuur titratie scheikunde verslag

Verder, ik weet niet of het van belang is op jouw niveau (bedoel ik niks verkeerds mee) maar als je in drie herhalingen een verschil van 1,5 mL meer of minder op een gemiddelde van rond de 12,5 vindt, dan zit je op een foutmarge van een dikke plus of min 10 procent. Normaal gezien zou je eindantwoord dan niet 2,16 g/L mogen zijn, want het zou dan ergens tussen de ruwweg 1,9 en 2,4 g/L kunnen bedragen.

Dat is overigens erg weinig. Moesten jullie de concentratie van de inhoud van dat bekerglaasje bepalen, of heb je vooraf nog moeten verdunnen en moet je uiteindelijk de concentratie geven van de fles (zo uit de supermarkt bijvoorbeeld) waaruit je die verdunning(en) klaarmaakte? Want in dat laatste geval zul je nog door moeten rekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Ammonia en zoutzuur titratie scheikunde verslag

Jan van de Velde schreef: zo 01 sep 2013, 17:50
Verder, ik weet niet of het van belang is op jouw niveau (bedoel ik niks verkeerds mee) maar als je in drie herhalingen een verschil van 1,5 mL meer of minder op een gemiddelde van rond de 12,5 vindt, dan zit je op een foutmarge van een dikke plus of min 10 procent. Normaal gezien zou je eindantwoord dan niet 2,16 g/L mogen zijn, want het zou dan ergens tussen de ruwweg 1,9 en 2,4 g/L kunnen bedragen.

Dat is overigens erg weinig. Moesten jullie de concentratie van de inhoud van dat bekerglaasje bepalen, of heb je vooraf nog moeten verdunnen en moet je uiteindelijk de concentratie geven van de fles (zo uit de supermarkt bijvoorbeeld) waaruit je die verdunning(en) klaarmaakte? Want in dat laatste geval zul je nog door moeten rekenen.
Het was inderdaad al vooraf 25x verdund. Ik moet dus inderdaad nog even doorrekenen. Heel erg bedankt, dit helpt veel!

Reageer