Springen naar inhoud

GIP Onderwerp ( Focus op fysica en wiskunde)

• Log in om te kunnen reageren

Firegilles

Firegilles

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 september 2013 - 19:48

Hallo iedereen,

Ik moet nu dit jaar een GIP (eindwerk) doen en vermits ik in wetenschappen zit , moet dit natuurlijk iets rond wetenschappen zijn. Ik wil graag iets doen rond fysica en niets dat bijna iedereen elk jaar doet maar een keer iets helemaal anders (zoals bijvoorbeeld relativiteitstheorie of iets in de deeltjesfysica). Maar het moeilijke hieraan is dat ik ook gedurende 3 dagen practica rond het desbetreffende onderwerp moet doen. Het mag natuurlijk ook andere branches in de fysica zijn.

Bij relativiteitstheorie had ik gedacht om de snelheid van het licht proberen zo goed mogelijk te meten aan een universiteit waar ze natuurlijk de nodige apparatuur daar voor hebben. Hiermee wil ik ook duidelijk maken dat ik ook universiteiten of bedrijven zou willen contacteren als dit nodig is voor de experimenten.

Dit zou mij heel erg helpen omdat ik weet dat er veel wetenschapsstudenten op dit forum actief zijn. Elke hulp bij het zoeken naar een mooi GIP onderwerp is natuurlijk zeer welkom. Ik hoop dat jullie mij kunnen verder helpen. :)

Dank bij voorbaat iedereen!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 september 2013 - 20:37

Opmerking moderator :

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 september 2013 - 15:43

Diffractie is mogelijk een onderwerp uit de deeltjefysica waarbij je wel een experiment kan vinden?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

JorisL

JorisL

• >250 berichten
  • 555 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2013 - 22:07

Ik weet niet hoever je wilt gaan op vlak van afleidingen.
Want in de relativiteitstheorie is een belangrijk deel het afleiding van het framework naar mijn mening.
Je kan wel een aantal dingen aanbrengen in de vorm van axioma's maar daarmee kom je niet bij de essentie terecht.

Het rechtstreeks meten van de lichtsnelheid weet ik niet of daar zomaar een opstelling voor bestaat in labo's aan universiteiten. Aan de Uhasselt volgens mij niet. Daar hebben ze wel een opstellingkje voor het meten van de lichtsnelheid in verschillende fibers in het kader van fotonica (dikker, dunner enz).

In principe zou dat denk ik ook mogelijk moeten zijn zonder fiber.

Verder weet ik niet of het ook je bedoeling is om een voorbeeld van een oefening op te lossen? Dat zou natuurlijk wel een meerwaarde geven aangezien je de theorie daarvoor toch wel onder de knie moet hebben.
Voor mij was dat het moeilijkste gedeelte van de theorie, omdat je alles op zoveel verschillende manieren kan gaan aanpakken. Het probleem is dat het op de ene manier in pakweg 5 regels opgelost is terwijl je voor de andere zelfs 2 A4 bladzijden kan volkrabbelen. Bespreek het sowieso eerst met je begeleider.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 september 2013 - 14:35

http://nl.wikipedia....rley-experiment

Dit is natuurlijk een erg interessant experiment. En gedachtenexperimenten zijn mogelijk ook een optie?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures