[scheikunde] volume promille

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

volume promille

Ik moet berekenen hoeveel ml alcohol maximaal aanwezig mag zijn in 5,0 l bloed om de wettelijke toegelaten BAC-waarde (die een 0,5 g/l bloed is) niet te overschrijven als ik weet dat zuivere alcohol een massadichtheid heeft van 0,800 kg/l. Het antwoord zou 3,1 ml moeten zijn.

Ik heb alleen geen idee hoe ik hier aan zou moeten beginnen. De concentratie is de massa opgeloste stof / volume totaal, maal 1000. Is de massadichtheid hier teveel? Het lukt me maar niet om aan de 3,1 ml te komen.

Iemand die me kan helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: volume promille

in 1 L bloed mag ten hoogste 0.5 g alcohol zitten, akkoord? Hoeveel gram is dat in 5 L?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 6

Re: volume promille

2,5 gram en dat had ik allemaal al berekend. Maar dan kom ik nog geen steek verder. Gezien ik op 3,1 ml moet uitkomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: volume promille

Je beschikt over de dichtheid van alcohol: weet je hoe je die kan gebruiken om een volume te krijgen?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 6

Re: volume promille

Dat is dus het probleem: dat weet ik niet. Daarom dat ik ook vroeg of die dichtheid er teveel bij stond of niet in mijn eerste punt.

Ik heb de formule om dat te doen zojuist even opgezocht, ik zal het nog is proberen! Alvast bedankt. Hopelijk lukt het dan nu wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: volume promille

aha: de dichtheid vertelt je in dit geval dat 1 L alcohol 800 gram weegt, snap je dat?



Kan je beredeneren hoe je van 800 gram naar 2,5 gram gaat? Want dezelfde stap moet je nemen om van 1 L naar ? L te gaan.
This is weird as hell. I approve.

Reageer