duale biofilm p.aeruginosa en Candida

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

duale biofilm p.aeruginosa en Candida

Ik moet een voorstelling geven over de publicatie

'pseudomonas aeruginosa inhibits in vitro candida biofilm development'

(De volledige publicatie kan je hier lezen [doi]10.1186/1471-2180-10-125[/doi].)

De resultaten van dit onderzoek toonden aan dat p. aeruginosa en Candida een wederzijdse inhibitie hebben op elkaar en dit is te zien aan de hand van confocale laser scanning microscopy (zie toegevoegde afbeelding)

aan de linkerkant is de monobiofilm van Candida te zien en aan de rechterkant is de monobiofilm van p. aeruginosa te zien. In het middelen wordt de duale biofilm afgebeeld en kan ik inderdaad zien dat er een vermindering is van beiden.

Maar in tekst staat er vermeld dat de algemene verschillen tussen mono en polymicrobiele biofilms deze zijn:

monobiofilm

* goed georganiseerde biofilmstructuur

* gistcellen uniformeel verspreid

* minimale hoeveelheden van extracellulaire substantie, dode cellen en cellulaire debris

* dik gelaagde structuur

dubbele species biofilm

* minder dikke Candida en p. aeruginosa

* groter aantal samengeklonterde cellen + dode cellen + cellulaire debris

Ik vroeg me af wat voor effect het zal hebben op p. aeruginosa en de candida species en over de werking van de biofilm indien deze 2 samenklonteren?

verder was het mij ook niet geheel duidelijk hoe je die cellulaire debris en die dode cellen kunt zien op de afbeeldingen? Eerst dacht ik dat die rode bolletjes dode cellen waren. Maar in de tekst staat vermeld dat er bij nummer H veel meer dode cellen moeten zijn dan bij G en het aantal rode bolletjes lijkt mij gelijk..

Een antwoord op mijn vragen zou mij echt enorm helpen.

Dank bij voorbaat!
Bijlagen
clms.png
clms.png (280.93 KiB) 381 keer bekeken

Reageer