Zwarte straler

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 897

Zwarte straler

Waarom werkt dit systeem zo goed?

Ik kan het spectrum van een zwarte straler afleiden, maar dat is in een hete oven waar de fotonen staande golven in vormen.

Hoe kan dit nu ooit waar zijn voor bijvoorbeeld een ster?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zwarte straler

De definitie van een ideale zwarte straler is; een voorwerp is dat alle straling absorbeert dus niets reflecteert. Van dat voorwerp komt dus alleen de door het voorwerp zelf uitgezonden straling af, en geen gereflecteerde straling.

Omdat een ster enorm veel energie uitzendt en in verhouding daarmee vrijwel niets reflecteert, heeft de intensiteit vs. golflengtekromme van sterrenlicht de vorm van die van een zwarte straler.

Hier wordt het de curve van zonlicht vergeleken met een die van een zwarte straler van gelijke temperatuur:
BR-Sun.png
BR-Sun.png (105.03 KiB) 386 keer bekeken
Aan het Aardoppervlak lijkt de curve niet zo op die van een zwarte straler omdat de atmosfeer bepaalde golflengten absorbeert (de rode grafiek), maar in de ruimte (het gele gebied) komen de curves nagenoeg overeen.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Zwarte straler

Dat weet ik, maar dat is gewoon een definitie. Het verklaart niet waarom de zon min of meer het zelfde spectrum uitstraalt als een oven op dezelfde temperatuur met een klein gaatje erin.

Hoe komt het dat de fotosfeer juist dat spectrum uitstraalt is mijn vraag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zwarte straler

Omdat het licht wat wij van de Zon ontvangen vrijwel alleen van de fotosfeer komt die een (min of meer) uniforme temperatuur heeft van 5600K. Natuurlijk zijn er in de fotosfeer kleinere gebieden met een afwijkende temperatuur, en ook absorbeert de wat koelere lage atmosfeer van de Zon enige straling (waardoor absorptielijnen in het spectrum ontstaan), maar als geheel is de Zon (en iedere ster) door de homogeniteit van de oppervlakte temperatuur een vrij goede zwarte straler.

Misschien heb je wat aan deze korte of deze uitgebreide uitleg.

Reageer