Springen naar inhoud

Aluminium Poeder mengen met Porselein

• Log in om te kunnen reageren

cafone

cafone

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 september 2013 - 11:07

Beste Lezers,

Ik ben nieuw hier en heb een vraag over het mengen van alu poeder met porselein.

Cellenbeton wordt gemaakt van beton en een kleine percentage alu poeder, dit zorgt ervoor dat het beton gaat zwellen of rijzen.

Nu wil ik dit proces creëren bij porselein, alleen bak je porselein in een oven boven de 1200 graden. Nu weet ik dat allu poeder zeer ontvlambaar is alleen 'rijst de vraag' of er een gevaar ontstaat als ik allu poeder met porselein meng en dit porselein afbak op een tempratuur van boven de 1200 graden?

Eigenschappen Alu poeder:
  • Thermisch geleidend
  • Filament grootte: ca. 63 micrometer
  • Dichtheid: 2.7 g/cm3
  • Smeltpunt 660 °C
Alvast dank!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 september 2013 - 17:55

Bij cellenbeton gaat het om een reactie tussen het aluminium en de rest van de ingrediënten die voor vorming van waterstofgas zorgt. Dat hetzelfde gebeurt bij porselein is mij niet duidelijk.

Verwarmen van fijn verdeeld aluminium in lucht zal er zeker voor zorgen dat er oxidatie optreedt, maar ik verwacht eigenlijk daar geen groot gevaar.

ThijssjihT

ThijssjihT

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2013 - 14:38

Bij cellenbeton gaat het om een reactie tussen het aluminium en de rest van de ingrediënten die voor vorming van waterstofgas zorgt. Dat hetzelfde gebeurt bij porselein is mij niet duidelijk.

Verwarmen van fijn verdeeld aluminium in lucht zal er zeker voor zorgen dat er oxidatie optreedt, maar ik verwacht eigenlijk daar geen groot gevaar.

Alleen is het alluminium bij die temperaturen gesmolten. Het alluminium zal zeer snel reageren met water uit het beton, waarbij waterstof vrijkomt. Hierbij loopt de temperatuur heel hoog op. Ik weet niet over hoeveel alluminium het gaat, maar houdt er rekening mee dat de temperatuur van het beton vanaf 660°C opeens hard zal toenemen.

Voorbeeld:
Bij de aanslagen op het WTC in New York zijn de twin towers ingestord. Brandend kerosine is niet heet genoeg om het stalen skelet te laten smelten. Men vermoedt dat gesmolten aluminium van het vliegtuig en het water (van de sprinklers?) via deze reactie de warmte geproduceerd hebben om de stalen palen 'door te snijden'.

Ik verwacht, in tegenstelling tot rwwh, niet dat dit zonder gevaar is. Kijk goed uit dat de temperatuur niet te hoog oploopt. Ventileer de plek van uitvoeren goed, zodat het ontstane waterstof (indien dat ontsnapt) niet opgesloten blijft.

Ik heb hier, vergeleken met rwwh en sommige anderen op dit forum, weinig verstand van moet ik eerlijk zeggen, maar ik ben liever iets te voorzichtig of fout, dan dat ik een gevaar wel zie, maar niet meld.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures