Springen naar inhoud

Minutenvolume

• Log in om te kunnen reageren

Jeronimo

Jeronimo

• >250 berichten
  • 518 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 september 2013 - 10:55

Ik heb voor biologie het gemiddelde minutenvolume van een volwassen persoon in rust moeten uitrekenen. Aangezien ik geleerd heb dat het hart van een volwassen persoon (met gemiddelde lichaamsgrootte) ongeveer 70x per minuut slaat en dat daarbij 70 tot 100 mL bloed in de aorta wordt gepompt (dit noem je het slagvolume), is het niet moeilijk om dit uit te rekenen. Namelijk:

Het gemiddelde minutenvolume van een volwassen persoon in rust ligt tussen 70 x 70 mL = 4,9 L en 70 x 100 = 7,0 L.

Nu heb ik ook geleerd dat een volwassen persoon 5 ŗ 6 liter bloed heeft. Kan ik dan nu zeggen dat het (zelfde) bloed ongeveer elke minuut door de aorta wordt gepompt?

Veranderd door Jeronimo, 07 september 2013 - 10:57

"Natural forces within us are the true healers of disease. Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity."
Hippocrates van Kos

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 september 2013 - 22:52

Ja, gemiddeld wel. Zie bijvoorbeeld ook: http://www.pa.msu.ed..._st/120193.html

Maar een bloedcel die je grote teen van bloed gaat voorzien is waarschijnlijk wat langer onderweg dan een bloedcel naar je schouderspier....

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures