antivries detecteren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

antivries detecteren

Ik heb een monster van foam vulling uit een stoel. Het vermoeden is dat er antivries in terecht is gekomen en dat er iemand ziek is geworden door contact via de huid. Nu wil ik testen of de antivries te meten is in water waarin dat stuk foam heeft gelegen zodat de glycol daarin meetbaar is.

Ik las dat kaliumdichromaat een goede indicator is om de antivries aan te tonen. Ik ben zelf totaal geen chemicus dus daarom roep ik graag jullie hulp in.

Ik heb dezelfde vraag neergelegd bij een laboratorium. Ze willen het wel doen maar het kost me 650 euro. Dat is voor mij heel veel geld.

Berichten: 12.262

Re: antivries detecteren

Via welke analysemethode bieden ze dit aan voor 650 euro?

Overigens vind ik het sowieso een wat vreemd verhaal dat er iemand ziek door geworden zou zijn - je hebt toch wel door als je in een poel antivries zit?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: antivries detecteren

Het lijkt me niet de meest voor de hand liggende verklaring. Ethyleenglycol is giftig bij orale toediening - je moet het dus niet drinken of als goedkope zoetstof bij de wijn doen. Via opname door de huid is ethyleenglycol al een stuk minder giftig, bovendien voornamelijk indirect (het kan de opname van andere chemicaliën via de huid versnellen/versterken). Bovendien is het voornaamste effect dan dat de huid geïrriteerd raakt. Als het dan ook nog gaat om ethyleenglycol dat in water zat opgelost wordt het nog minder waarschijnlijk.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: antivries detecteren

Als je een juridisch bewijs zoekt om iemand te kunnen aanwijzen als schuldige, ga dan niet experimenteren maar zoek een jurist!

Berichten: 3

Re: antivries detecteren

Het gaat me niet om juridisch bewijs maar om een indicatie. Niet om een schuldige aan te wijzen maar wel om een oorzaak te vinden. Marko is volgens mij wat kort door de bocht. ' ethylene glycol can cause damage to internal organs through skin absorption' volgens US Environmetal Protection Agency.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: antivries detecteren

Mooi. De indicatie heb je: het is niet erg voor de hand liggend. Zonde om daar 650 euro aan uit te geven.

Als je gaat zoeken naar potentiële gevaren zonder de context waarin die worden geplaatst te kennen kun je ook niet meer naar het strand, want voor zand geldt: "The substance may be toxic to lungs, upper respiratory tract. Repeated or prolonged exposure to the substance can produce target organs damage" en "Slightly hazardous in case of skin contact (irritant), of eye contact (irritant), of ingestion, of inhalation. " http://www.sciencela...?msdsId=9924924

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: antivries detecteren

Soms is het dus gewoon verstandig om kort door de bocht te zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: antivries detecteren

.... Maar voor gevaren alleen als je weet waarover je het hebt! ;-)

Berichten: 3

Re: antivries detecteren

Om een hypothese in de kiem te smoren als moderator vind ik ongepast en onwetenschappelijk rwwh. Het mag niet voor de hand liggend zijn maar sommige zaken zijn nu eenmaal niet voor de hand liggend. In dit geval is een klein meisje ziek geworden en lijdt aan een nierziekte genaamd MPGN. Google dat maar even. Oorzaak idiopatisch, dat wil zeggen: we weten het niet. Ik hoop op hulp van jullie scheikundigen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: antivries detecteren

Elk gezondheidsprobleem als dit is pijnlijk, en ik voel met je mee, maar voordat je onwaarschijnlijkheden als dit gaat onderzoeken tegen de genoemde kosten moet je echt veel andere potentiële oorzaken hebben uitgesloten. Je kunt hierover beter contact opnemen met de behandelend arts.

Opmerking moderator

lees je de forumregels nog eens? We kunnen echt geen persoonlijk medisch advies geven!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: antivries detecteren

Mijn hulp is: adviseren eens na te denken over alternatieve hypotheses, als je de wetenschappelijkheid zo hoog in het vaandel hebt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: antivries detecteren

Inderdaad, blootsteling aan antivries is geen logische punt om te beginnen zoeken naar een mogelijke oorzaak. Daarmee wil ik niet eens stellen dat het onmogelijk is, maar wel dusdanig onwaarschijnlijk dat het waarschijnlijk geen stand zal houden als dit ooit onder de rechter komt.

Ethyleenglycol kan wel gevaarlijk zijn, maar dat is vooral omdat het best prettig smaakt en kinderen daardoor de neiging hebben er een forse hoeveelheid van te drinken als ze de fles eenmaal open hebben. Dat kan, an sich, zelfs dodelijk aflopen, maar vergiftiging via huidcontact is zeldzaam. Gezien de lage dampdruk denk ik dat inhalaltie ook een weinig plausibele verklaring zal zijn.

Hoe vervelend je situatie ook is, wetenschapsforum blijft een plaats om objectief te kijken naar wat er wel en niet gaande is, en vergifiting door ethyleenglycol anders dan door het opdrinken van een forse hoeveelheid ervan is uiterst onwaarschijnlijk. En zelfs tegen dat opdrinken worden maatregelen genomen door bijvoorbeeld antivries te voorzien van een bittere smaakstof waardoor kinderen het niet meer lusten.
Victory through technology

Reageer