gamma verval

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 897

gamma verval

Ik heb het gamma verval bestudeerd maar er is iets dat ik niet begrijp. Het gamma verval is heel leuk omdat je aan de ruimtelijke verdeling van de straling kan afleiden wat het verband is tussen 2 spin toestanden van een geexiteerde kern. Bijvoorbeeld: als de gamma stralen in een p golf eruit komen (dipool straling), dragen ze 1 eenheid van angulair moment mee, dus het verschil van spin tussen de 2 toestanden is +1,0 of -1(De finale spin vector+ spin weggedragen door foton=initiele spinvector ). Mijn vraag is nu: zijn ze niet de intrinsieke spin van het foton vergeten? Een foton is een spin 1 deeltje en draagt dus een intrinsiek angulair moment mee van 1. Ik heb dit onderwerp bestudeerd in H10 van Krane en ik laat gemaks halve de constant van planck achterwege.

Berichten: 375

Re: gamma verval

die hanze schreef: ma 09 sep 2013, 16:53 Mijn vraag is nu: zijn ze niet de intrinsieke spin van het foton vergeten? Een foton is een spin 1 deeltje en draagt dus een intrinsiek angulair moment mee van 1. Ik heb dit onderwerp bestudeerd in H10 van Krane en ik laat gemaks halve de constant van planck achterwege.
Bij mijn weten is in daarin gewoon rekening gehouden met de intrinsieke spin van het foton. In het "eenvoudigste " geval van dipool straling is er geen angulair moment en telt alleen de spin van het foton. In hogere multipool orders is er ook angulair moment en natuurlijk de spin

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: gamma verval

Dipool straling is toch een foton dat in een p-golf wordt uitgezonden?

Als je hier de L operator op los laat vind je eigen waarde 1h, dus dat foton draagt toch een orbitaal angulair moment weg? Dus daar moet dan nog de intrinsieke spin bij, maar waar om draagt deze overgang dan toch maar 1h angulair moment weg?

Die overgangs regels zijn ongetwijfeld juist maar

ik wil echt begrijpen waarom het zo is, ik heb een basiskennis QM dus ik denk dat dat zou moeten lukken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: gamma verval

Met het foton wordt een intrinsieke spin van 1 weggestuurd (en niet een orbitaal hoekmoment), hetgeen zich in de elektronenschil uit als een vermindering van 1 in het hoekmoment (p⇒s).
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Reageer