Springen naar inhoud

Rotationale excitatie's in kernen

• Log in om te kunnen reageren

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2013 - 16:09

Gedeformeerde kernen kunnen roteren, dit is uiteraard allemaal QM en dus is het angluair moment I gekwantiseerd. Nu in de literatuur vindt ik dat I even moet zijn bij even-even kernen wegens de mirror symmetrie van de kernen. Dit laatste begrijp ik niet goed. De grond toestand van zo'n even-even kern is uiteraard 0+, maar het is toch helemaal niet zo dat een + grondtoestand alleen + excitaties kan hebben? Die pariteit kan toch weggedragen worden in een botsing. Wat ik ook niet goed begrijp is dat een I=even rotatie een positieve pariteit heeft, bij een deeltje dat een baan beschrijft kan ik dit goed begrijpen, daar het hoekgedeelte van de golffunctie een bolfunctie is en daar zie je duidelijk de pariteit.

Veranderd door die hanze, 09 september 2013 - 18:14

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

wannes

wannes

• >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2013 - 22:02

De grond toestand van zo'n even-even kern is uiteraard 0+, maar het is toch helemaal niet zo dat een + grondtoestand alleen + excitaties kan hebben?

Het gaat hier alleen over rotationele excitaties, en die zijn om wille van symmetrie redenen dezelfde als de grondtoestand(de kern roteert alleen, hij verandert niet van vorm). Maar je kan perfect in een even-even kern een geëxciteerd 1- toestand hebben met een rotationele band erop met 3- en 5- excitaties

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2013 - 23:17

Dit weet ik, maar ik weet niet hoe het komt.
Welke symm redenen?
Waar komt de pariteit van rotatie toestanden vandaan? En waarom kan een + toestand niet gaan roteren met rotatie exitatie's met negatieve pariteit. Ik snap dat de pariteit van deeltjes onder invloed van een centrale potentiaal (-1)^l is met l de eigenwaarde van L. Dit is rechtstreeks af te leiden uit eigenschappen van de bolfuncties.
Maar een roterend object is toch iets anders??

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures