Springen naar inhoud

notatie

• Log in om te kunnen reageren

angel1995

angel1995

• >250 berichten
  • 405 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2013 - 16:34

Wat betekent deze notatie (ak)nk=m? Is dat hetzelfde als het sommatieteken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 september 2013 - 16:43

volgens mij niet.
vervang in de formule die k eens door m ,wat staat er dan ?

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 september 2013 - 18:09

Volgens mij duidt dat een verzameling aan, maar dat kan van de context afhangen.

Ik denk dus dat je het moet interpreteren als: er bestaat een verzameling LaTeX .

Lijkt dat logisch denk je? Anders moet je misschien de context ook eens geven.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 september 2013 - 13:28

Normaal duidt het een rij/vector aan. Matrices worden vaak ook zo genoteerd: LaTeX . Dit is dan een soort van speciaal geval.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 11 september 2013 - 21:14

Lijkt er op dat wordt bedoeld:

ak is een rij.
k is een geheeltallige index: bijvoorbeeld {..., -2, -1, 0, 1, 2, 3, ...} of {0, 1, 2, 3, ...} etc.
Voor alle waarden van k die zijn toegestaan is ak een getal (reëel, natuurlijk, complex... whatever de definitie)
(ak) n is de ne macht van het getal ak
(ak) n k=m is de ne macht van het getal ak waarbij k gelijk is aan een of andere m dus gelijk aan (am) n

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 september 2013 - 08:00

(ak) n is de ne macht van het getal ak
(ak) n k=m is de ne macht van het getal ak waarbij k gelijk is aan een of andere m dus gelijk aan (am) n

Nee. Lees mijn bericht nog eens. Waarschijnlijk wordt er bedoeld dat k loopt van m tot n. Dat is alleszins het meest gebruikelijke.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 12 september 2013 - 14:49

Nee. Lees mijn bericht nog eens. Waarschijnlijk wordt er bedoeld dat k loopt van m tot n. Dat is alleszins het meest gebruikelijke.

Nogal onlogisch. Waarom staat er dan niet k=m...n (althans, dat ben ik zo gewend en het lijkt me ook duidelijker) In jouw voorbeeld zou ik i=1..n, j=1..m noteren. Maar het kan best dat er verschillende conventies worden gebruikt. Hangt ook wel af van wat ak voor een ding is.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 september 2013 - 14:56

Dat is gewoon een compacte notatie in dezelfde spirit als LaTeX of LaTeX . Voor matrices is het echt wel een vrij standaard notatie. Als je k zou moeten vervangen door m zou ik eerder iets als LaTeX zeggen.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 september 2013 - 17:06

Neen, n is zeker geen macht. Het is echt wel een indexering over k van m tot n.

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures