Wat zijn de gevolgen voor het nodige pompvermogen?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Wat zijn de gevolgen voor het nodige pompvermogen?

Hallo natuurwetenschappers!

Help, we weten het niet.

Een vriend van mij en ik zijn in een discussie terecht gekomen die veel met natuurkunde te maken heeft en daar hebben wij allebei geen verstand van dus hebben we maar besloten de vraag hier in de groep te gooien. Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel maar mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag.

Stel je even voor een wildwaterparadijs. Een van de attracties is een wildwaterbaan in de vorm van een donut, eigenlijk een halve donut want aan de bovenkant is het open. Wel zo leuk voor de gasten ;-) (die er niet echt in hoeven want je komt er natuurlijk nooit meer uit!)

De inhoud van deze wildwaterbaan is natuurlijk afhankelijk van de diameter van het hele ding en hoe breed je de waterbaan maakt. Dit konden we op Internet nog wel een beetje uitzoeken. We hebben gekozen voor een wildwaterbaan met de volgende afmetingen en inhoud.

De cirkel heeft een straal 5 meter van en de waterbaan 1 meter dus R=5 meter en r=4 meter. Volgens deze site dan http://calculator.tu...calculator.html

De inhoud wordt dan 1579136 liter voor de hele torus en wij hebben een wildwaterbaan dus we nemen de helft: 789568 liter. Ik hoop dat we dit goed uitgerekend hebben maar volgens mij wel anders maakt het niet zo heel veel uit voor de uiteindelijke vraag die we hebben.

Het wordt een wildwaterbaan dus het water moet rond en dat moet met pompen. Als je 10 pompen verdeeld over de hele baan en ze per pomp de hele inhoud per minuut laat pompen dan zullen onze badgasten ongeveer 10 rondjes per minuut gaan maken.

Ik hoop dat deze aanname klopt.

Op Internet is weer uit te zoeken hoeveel pompvermogen je daar voor nodig hebt, we kiezen voor 10 pompen van 95Kw per stuk die 789568 liter per minuut in onze baan pompen.

So far so good, nu komt de vraag:

Stel de baan draait, het water gaat 10 rondjes per minuut en ik steek iets in het water dat precies 1000N weerstand biedt. Wat zal dan na verloop van tijd de invloed zijn op het vermogen dat je er in moet stoppen om de boel 10 rondjes per minuut te laten draaien? Hoe bereken ik dat.

Volgens ons zijn er drie mogelijke uitkomsten:
  1. Omdat er zoveel stroming is merkt het geheel er niks van, je hoeft dus niks extra aan energie er in te pompen.
  2. De 1000N weerstand moet extra worden opgebracht door de pompen, iedere pomp +100N
  3. Een combinatie van de twee bovenste waardoor iedere pomp wel bij moet pompen maar veel minder dan 100N dit door de stuwing van het water.
Hij zegt 2, ik zeg 3 antwoord 1 krijg je denk ruzie met Newton?

Wat zeggen de experts? Probeer in het antwoord als het kan een beetje rekening te houden met het feit dat we niet zo heel veel verstand van natuurkunde hebben ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Wat zijn de gevolgen voor het nodige pompvermogen?

Volgens mij loopt de redenering mis bij de gedachte dat je de volledige inhoud moet verpompen.., als je inderdaad meerdere pompen kunt inzetten (langs binnen en buiten zijde) die met een groot debiet en met de stroming mee water in het bad steken creëer je een onderdruk waardoor héél de watermassa in beweging komt. Zie venturi principe..
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Berichten: 5

Re: Wat zijn de gevolgen voor het nodige pompvermogen?

@RaYK

Thx maar bedoel je dan dat als het eenmaal draait er sowieso minder pompvermogen in moet? Zou het wel zuiniger zijn :) inderdaad dan is het niet 1, 2 of 3 maar een stuk ingewikkelder :s echter wel per motor maximaal 100N extra?

Reageer