profielwerkstuk practicum hulp gevraagd

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

profielwerkstuk practicum hulp gevraagd

Hallo iedereen,

Ik houd mijn profielwerkstuk over Evolutie en ik heb het volgende practicum hierbij:

- Je koopt gehakt

- Je doet een beetje van dat gehakt op een petrischaal met agarbodem, je hebt bij biologie vast wel geleerd hoe je dat op een juiste manier doet.

- Na tijdje heb je verschillende koloniën

- Maak opnieuw verschillende petrischaaltjes, eentje met een lage concentratie aan antibioticum (reken om hoeveel je nodig denkt te hebben) in de agar en eentje zonder antibioticum in de agar.

- Je kiest vervolgens een kolonie en breng die aan op de twee nieuwe petrischaaltjes

- Wacht een tijd....

- Na een periode zijn er weer kolonies verschenen, afkomstig van dezelfde kolonie bacteriën.

- Maak nu weer twee petrischaaltjes met hoge concentratie antibiotica in agar, en breng daar een bacteriën over.

- Wacht

- Uiteindelijk zal je waarnemen dat de kolonie die in een lage concentratie antibioticum is gekweekt, weet te overleven terwijl de bacteriën die zijn gekweekt op agar zonder lage concentratie antibioticum zich nauwelijks tot niet voortplanten.

Nu heb ik dit practicum ook van internet, maar ik wil deze graag uitvoeren. Mijn vraag nu is of iemand mij hierbij verder kan helpen en mij misschien iets meer informatie kan geven en misschien ook wel hoeveelheden van de bacterieen, agar en antibioticum, zodat ik het juist kan uitvoeren.

Bedankt!

Reageer