[natuurkunde] Arbeidsfactor -

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 211

Arbeidsfactor -

Hallo ik loop vast op het volgende vraagstuk;

Gegeven een serieschakeling van een condensator 0,1uF een weerstand 150ohm, en een spoel met een weerstand van 210ohm en 49 mH op deze schakeling staat een wisselstroom van 6 v en de cirkelfreq is 2.10^4 rad/s....als de arbeidsfactor =1 wat is dan de capiciteit of zelfinductie?

Ik heb het teruggerekend met Xc= Xl fasenhoek is nul...maar dan kom ik niet goed uit, wie kan me helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Arbeidsfactor -

je bedoeld waarschijnlijk dat er op deze serieschakeling een sinusvormige wisselspanning van 6 volt effectief staat.

de frequentie van deze wisselspanning is te berekenen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Arbeidsfactor -

we hebben hier te maken met een niet ideale spoel. deze mogen we in het schema vervangen door een serieschakeling van een ohmse weerstand van 210 ohm met een ideale spoel met een reactantie van
\(X_{L}=\omega \cdot L \)
de reactantie van de condensator is
\(X_{C}=\frac{1}{\omega \cdot C}\)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Arbeidsfactor -

Ik vind het een raar vraagstuk. De capaciteit en zelfinductie worden gevraagd, maar die zijn al gegeven.

Heb je het vraagstuk wel goed geciteerd?

Berichten: 211

Re: Arbeidsfactor -

Klazon: die zijn correct, door deze waarden te varieren kan je de fasehoek bepalen, in dit geval 0.. En Aadkr de formule 1/wc ken ik maar dan kom ik dus niet uit

Berichten: 15

Re: Arbeidsfactor -

Boven de resonanitiefrequentie gaat de schakeling zich gedragen als een spoel in sreie met een weerstand, onder de resonantiefrequentie gaat de schakeling zich gedragen als een condensator in serie met een weerstand. De weerstanden mag je bij elkaar optellen, maar dat is niet relevant. 6 volt maakt het wel compleet, maar hebben we hier ook niet nodig. De arbeidsfactor of cosinus phi is 1 ???? dan moet het een zuivere weerstand zijn, en dat is het niet, de spoel heeft de overhand dus dat is onzin. Je moet de weerstand van de spoel min de weerstand van de condensator, is het resultaat pocitief dan reageert het als spoel, is het resultaat negatief, dan reageert het als condensator(als je verder met Xc wilt rekenen, maak deze waarde dan weer pocitief door het minnetje weg te halen). Als je deze waarde hebt, dan moet je XC of XL weer terug rekenen naar de juiste waarde voor de spoel of condensator.

Martijn.
Recht is iets kroms wat verbogen is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Arbeidsfactor -

Sjaak de Lange schreef: wo 11 sep 2013, 19:22
Klazon: die zijn correct, door deze waarden te varieren kan je de fasehoek bepalen,
Wie zijn correct?

Welke waarden moet je laten variëren?

Kortom, laat nou eens de letterlijke tekst van de opgave zien.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Arbeidsfactor -

als die arbeidsfactor=1 dan is de sinusvormige wisselspanning in fase met de sinusvormige wisselstroom die door de serieschakeling stroomt

maar met de waarden van de capaciteit van de condensator en de coefficient van zelfinductie van die spoel in Henry kan dit nooit

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Arbeidsfactor -

aadkr schreef: wo 11 sep 2013, 22:19
maar met de waarden van de capaciteit van de condensator en de coefficient van zelfinductie van die spoel in Henry kan dit nooit
Waarom nooit? Bij de gegeven cirkelfrequentie kan het niet, maar bij een andere frequentie wel.

Berichten: 211

Re: Arbeidsfactor -

Het antwoord is 0,104 microF....

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Arbeidsfactor -

Ja, en laat nou eens de letterlijke tekst van de opgave zien.

Zo niet, dan ga ik je niet verder helpen. Is het nou zo moeilijk om een beetje mee te werken aan je eigen vraag?

Berichten: 211

Re: Arbeidsfactor -

Dit is de tekst letterlijk... anders had ik dat al gemeld

Berichten: 211

Re: Arbeidsfactor -

De arbeidsfactor of cosinus phi is 1 ???? dan moet het een zuivere weerstand zijn, en dat is het niet, .....
volgens mijn theorieboek is bij arbeidsfactor 1 :Xl=Xc dit heet de resonantievoorwaarde :de schakeling heeft dan het karakter van een ohmse weerstand....volgens dit verhaal kan het dan wel...alleen weet ik dus niet hoe ze aan dat antwoord komen...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Arbeidsfactor -

Sjaak de Lange schreef: do 12 sep 2013, 19:50
Dit is de tekst letterlijk... anders had ik dat al gemeld
Daar geloof ik geen bal van. Er staat o.a.: een wisselstroom van 6V.Een stroom heeft toch niet de eenheid volt? Ook ontbreken er leestekens in je tekst. Staat het echt zo slordig in de originele opgave?

Verder worden de capaciteit of zelfinductie gevraagd, maar die zijn al gegeven. Dat kan dus niet waar zijn.

Op deze manier kan ik je dus niet uitleggen hoe ze aan het antwoord zijn gekomen, want dat valt op deze manier niet uit te leggen.

Berichten: 211

Re: Arbeidsfactor -

Wisselspanning uiteraard...er staat letterlijk hoe groot moet de capaciteit of zelfinductie zijn die in serie geschakeld de totale arbeidsfactor gelijk aan 1 maakt....hetzelfde dus..maar bedankt voor de inzet

Reageer