Springen naar inhoud

Ontwikkeling van de protheses

• Log in om te kunnen reageren

Ningen

Ningen

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2013 - 23:18

Ik weet niet of het hier hoort, maar medisch onderzoek komt er aardig dichtbij denk ik.

Wat ik me af vraag is wat de verwachtingen zijn van toekomstige protheses. Ik heb al eens een filmpje gezien van iemand met een armprothese die z'n veters strikt, maar ik denk dat het nog verder kan gaan.

Zou er biologisch gezien een prothese gemaakt kunnen worden die hetzelfde functioneert als een ledemaat? ook qua gevoel, etc? Hiermee bedoel ik dus ook dat je er zo nauwkeurig mee om kunt gaan dat je een draad door het oog van een naald kunt krijgen, en dat ze zo stevig en duurzaam zijn dat je er mee zou kunnen boksen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8811 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 september 2013 - 01:14

Het is, denk ik, maar hoever je in de toekomst kijkt. Een armprothese met zowel beweging als gevoel die ook maar in de buurt komt van de verloren arm is vooralsnog compleet onmogelijk. Dat heeft er niet zozeer mee te maken dat je die prothese niet kunt bouwen, alswel dat je die ook moet laten aansluiten op het zenuwstelsel.

Aan de andere kant heb je de ontwikkeling van weefsels, organen en mogelijk ledematen uit stamcellen, en mogelijkheiden voor stamcellen om afgesneden zenuwen opnieuw te verbinden.

De vraag is wellicht welk van deze aanpakken meer succes zal hebben: de ideale robotische prothese, of een 'gekweekte' arm in die biologisch identiek is aan het verloren origineel. Uiteraard blijft aansluiting van het zenuwstel voorlopig een probleem (zelfs een netjes afgesneden arm kun je niet zomaar terug plaatsen).

In de toekomst kijken is lastig, maar ik zie het ergens wel gebeuren dat iemand die een hand of arm verliest na enige maanden kan worden voorzien van een gekloond exemplaar, waarbij de zenuwverbindingen ook hersteld kunnen worden op zeer nauwkeurig nivo zodat het vervangende ledemaat uiteindelijk geheel functioneel kan worden - wellicht na een behoorlijke periode van training.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures