Kromme regenboog

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 338

Kromme regenboog

Hoe kan het dat als elke regendruppel afzonderlijk 'n mini-regenboog creëert wij het totaal toch zien als één grote regenboog?

Berichten: 1.617

Re: Kromme regenboog

Dat is nog niet zo eenvoudig. Ik begreep dit pas kortgeleden (en ik ben ouder dan ik durf toe te geven) toen ik een plaatje zag en er over nadacht.

Eén bepaalde kleur van het licht van de zon kaatst via de druppel terug onder een bepaalde hoek. Die hoek moet je zien in 3 dimensies. De richting van waaruit het licht van één kleur terugkomt in je oog ligt daarom op een cirkel. Die cirkel ligt voor een deel beneden de horizon, het licht van druppels beneden de horizon bereikt je oog niet, daarom zie je een boog (deel van een cirkel).

Die boog is precies een halve cirkel als de zon precies boven de horizon staat. Als de zon hoger staat is de boog kleiner. Dit viel me van de zomer op toen ik een grote regenboog zag even voor zonsondergang.

Omdat de hoek waaronder een kleur terugkaatst een beetje afhangt van de golflengte (dispersie of kleurschifting in het water) varieert de straal van de cirkel met de golflengte.

Andere manier om het te zeggen: Bijvoorbeeld het gele licht zie je alleen weerkaatst door de druppels die zich bevinden in een richting die met de lijn die loopt door de lichtbron en door je oog de bijbehorende hoek maakt.

Berichten: 546

Re: Kromme regenboog

Kijk eens op YouTube:

MIT 8.02 Electricity and Magnetism: Lec 31

Enige voorkennis komt van pas, maar dit heldert dan ook gelijk alles op. Deze hele lessenserie is trouwens ronduit uitstekend, ik ben blij dat hier ooit op gekomen ben. Net als 8.01 over klassieke mechanica. Geweldige prof! Het is overigens een Nederlander die ook wel eens op DWDD kwam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Kromme regenboog

Dit onderwerp gaat ook over de regenboog, en daarin wordt interessante achtergrondinformatie gegeven.

Reageer